Miért nem robban?
Tisztelt Totalcar!
A múltkor AC pumpát cseréltem az Opel Vectrámban, és meglepően vettem észre, hogy a benzinpumpa teljesen elmerül a benzinben a tankon belül. Ekkor még azt hittem, hogy egy külön házban van "elszigetelve", de amikor kivettem, akkor láttam, hogy a benzin a pumpán keresztül termelődik át az injektor felé.
Szétfűrészeltem, és meglepődve láttam, hogy ez egy
egyszerű szénkefés villanymotor, amin keresztüláramlik a benzin. Azóta be vagyok ijedve, illetve értetlenül állok a tény előtt, hogy miért nem robban fel a benzin a kommutátor szikráitól, amit a szénkefék idéznek elő.
Sok szerelőtől megkérdeztem, de egyik sem tud kielégítő választ adni.
Ezt szeretném megtudni, hogy mikor szállok el tankostul, benzinestől.
Tisztelettel
Hérincs Péter
A múltkor AC pumpát cseréltem az Opel Vectrámban, és meglepően vettem észre, hogy a benzinpumpa teljesen elmerül a benzinben a tankon belül. Ekkor még azt hittem, hogy egy külön házban van "elszigetelve", de amikor kivettem, akkor láttam, hogy a benzin a pumpán keresztül termelődik át az injektor felé.
Szétfűrészeltem, és meglepődve láttam, hogy ez egy
egyszerű szénkefés villanymotor, amin keresztüláramlik a benzin. Azóta be vagyok ijedve, illetve értetlenül állok a tény előtt, hogy miért nem robban fel a benzin a kommutátor szikráitól, amit a szénkefék idéznek elő.
Sok szerelőtől megkérdeztem, de egyik sem tud kielégítő választ adni.
Ezt szeretném megtudni, hogy mikor szállok el tankostul, benzinestől.
Tisztelettel
Hérincs Péter
Kedves Péter!
A kérdés jogos. A keletkező szikrák elvileg (ahogy az autóban is) begyújthatnák a benzint.
Gyakorlatilag azonban (ahogy az autóban is) az égéshez levegő kell, méghozzá elég jól behatárolható arányban. Az elméletileg ideális égéshez szükséges benzin:levegő keverési arány 14.7:1. Ez persze egy keveset változhat, gyorsításhoz a keveréket dúsítani kell, sík úton történő egyenletes haladáshoz szegényíteni lehet.
Ha az ideálisnál több vagy kevesebb levegő jut a motorba, az égési folyamat romlik. Ha lényegesen több vagy kevesebb, létre sem jön. Nagyjából 1:7-1:8 arányú keveréket már nem lehet begyújtani.
A tankba merített elektromos üzemanyag-szivattyúnál is ez a helyzet. Hiába szikrázgat csendes magányában a szivattyú motorja, a tankban az illékony üzemanyag miatt jelenlévő benzingőz jelentősen feldúsítja a keverési arányt. Így még csak meg sem közelíti azt, ahol már létrejöhet az égés.
Ezzel együtt persze az elektromos AC-k javítása veszélyes üzem. Könnyen balesetet szenvedhet az, aki a tankból kiemelve próbálja ki a szivattyút, vagy aki a nyitott tank felett egy szál áthidaló kábellel próbálja áram alá helyezni a berendezést. Ilyenkor a környező levegő a tankból kipárolgó benzinnel együtt könnyen eléri azt a kritikus arányt, ahol a füstölgő hamukupac közepén ülve az üzemanyag-szivattyú javítása egyszeriben elméleti problémává válik.
Remélem, válaszom megnyugtatta, és ezzel együtt óvatosságra inti.
Üdvözlettel:
Autódoktor.
A kérdés jogos. A keletkező szikrák elvileg (ahogy az autóban is) begyújthatnák a benzint.
Gyakorlatilag azonban (ahogy az autóban is) az égéshez levegő kell, méghozzá elég jól behatárolható arányban. Az elméletileg ideális égéshez szükséges benzin:levegő keverési arány 14.7:1. Ez persze egy keveset változhat, gyorsításhoz a keveréket dúsítani kell, sík úton történő egyenletes haladáshoz szegényíteni lehet.
Ha az ideálisnál több vagy kevesebb levegő jut a motorba, az égési folyamat romlik. Ha lényegesen több vagy kevesebb, létre sem jön. Nagyjából 1:7-1:8 arányú keveréket már nem lehet begyújtani.
A tankba merített elektromos üzemanyag-szivattyúnál is ez a helyzet. Hiába szikrázgat csendes magányában a szivattyú motorja, a tankban az illékony üzemanyag miatt jelenlévő benzingőz jelentősen feldúsítja a keverési arányt. Így még csak meg sem közelíti azt, ahol már létrejöhet az égés.
Ezzel együtt persze az elektromos AC-k javítása veszélyes üzem. Könnyen balesetet szenvedhet az, aki a tankból kiemelve próbálja ki a szivattyút, vagy aki a nyitott tank felett egy szál áthidaló kábellel próbálja áram alá helyezni a berendezést. Ilyenkor a környező levegő a tankból kipárolgó benzinnel együtt könnyen eléri azt a kritikus arányt, ahol a füstölgő hamukupac közepén ülve az üzemanyag-szivattyú javítása egyszeriben elméleti problémává válik.
Remélem, válaszom megnyugtatta, és ezzel együtt óvatosságra inti.
Üdvözlettel:
Autódoktor.