Lehet, hogy gázos autót kell majd vásárolnom munkába járás miatt. Ez napi 80 km lenne oda vissza. Jelenleg egy 2002-es 1.4 60le Astra F-m van, ami apámé, de én hajtom. Jó kis gép, de 7.0-7.5 körül fogyaszt, amit kissé sokallok normál használat mellett.
A gázos autóra maximum félmilliót tudnék áldozni. Elkezdtem nézelődni, és a Swift illetve Astra F jöhet szóba. Én inkább az Astrát választanám, mert tágasabb (buli, haverok, pakolás, kényelem) és biztonságosabb is. A Swift viszont elnyűhetetlen, és olcsó a fenntartása.
Az lenne még a kérdésem, hogy egy gázos autó vásárlásánál mire kell figyelni, mit nézessek meg szerelővel a szokásos dolgokon kívül. Túl sok információval ezzel kapcsolatban nem rendelkezem.
Milyen plusz költségek jelenhetnek meg egy gázos autónál?
Milyen a szervizigénye egy gázos autónak?
Többe kerülhet a szervizelés egy normál benzines autónál?
Az átírásnál többe kerül-e valami azért, mert gázos az autó?
Tudna esetleg internetes oldalakat ajánlani ahol gázos autókkal kapcsolatos kérdéseket, teszteket olvashatnék?
Kérem segítsen, mert nem jutok dűlőre a két autó között.
Válaszát előre is köszönöm!
Robi
Egy jól működő, korrektül beállított gázrendszerrel az autó lényegesen gazdaságosabban működtethető, mint benzinnel. Teljesítményben nem kell kompromisszumot kötnie, a fogyasztás is vagy azonos, vagy valamivel magasabb, ám az autógáz alacsony ára miatt lényegesen olcsóbban közlekedhet. Ha eleve gázüzemű autót vásárol, akkor az árkülönbség sem olyan óriási, hogy ne térülne meg villámgyorsan.
A gázos autó fenntartása egy kicsivel macerásabb, de bőven megéri. Vizsgáztatni, zöldkártyázni csak olyan helyen tudja, ahol gázautóra szóló engedéllyel is rendelkezik a műhely vagy vizsgálóállomás. Az időszakos műszaki vizsga előtt egy gázbiztonsági szemlén is túl kell esnie az autónak, valamint a gáztartályt magát tízévente (bizonyos esetekben ötévente) kiszerelt állapotban nyomáspróbának kell alávetni. Ezek azonban nem mindennapos nehézségek, és költségüket tekintve is tízezer forint körüli többletet jelentenek kétévente.
A hétköznapokban is szembekerülhet néhány, csak a gázüzemű autókra vonatkozó tiltással. Hivatalosan egy ilyen jármű nem hajthat be mélygarázsba, nem állhat be olyan szervizbe, ahol szerelőakna van. Nyilván gázt sem tankolhat bárhol, bár ma már meglehetősen sűrű az LPG töltőállomások hálózata.
Érdekes lehet még, hogy a legtöbb gázos autó nem, vagy nehezebben indul gázzal, így célszerű folyamatosan benzint is tartani a tankban. Régebbi konstrukciójú gázszetteknél az üzemmód-váltás kézi kapcsolású, modernebbek esetén ez már automatikus, beleértve az indítást is.
Az átírásnál nem jelent plusz költséget a kettős üzem, normális esetben a szervízelés sem. Más kérdés, hogy a gázszett hibája esetén nehéz hozzáértő szakembert találni, egy átlagos műhelyben általában nem vállalnak ilyen javítást.
Fontos kompromisszum lehet még, hogy a gáztartály vagy a csomagtartóból vesz el komoly helyet, vagy a pótkerék helyére építhető be. Utóbbi persze lényegesen kisebb méretű, ehhez mérten kevesebb LPG tölthető bele. Ilyenkor ráadásul a pótkeréknek új helyet is kell találni, adott esetben a csomagok között. Ferdehátú Swift esetében a csomagtér kis mérete miatt komoly kompromisszumot kell kötni, Sedan vagy az Astra esetén ez nem lesz akkora probléma.
Mindettől függetlenül a kevés hátrányt bőven ellensúlyozza a megnövekedett hatótávolság és a roppant gazdaságos üzemeltetés.
A két autó közötti dilemmában pedig nehéz segítenem. Tény, hogy a Swift az agyonverhetetlen autó szinonimája, ám ugyanez elmondható az Astra bármely nyolcszelepes benzines motorjáról is. Mindkettő alkatrész-utánpótlása még legalább tíz évig megoldott, szinte gombokért és színes kagylóért mérik ezeket az autósboltok. A méret az Astra mellett szól, Swiftből viszont lényegesen kevesebb széthajtott, de kisminkelt ex-cégesautó létezik.
Azt javaslom, nézelődjön, és válogasson. Mindkettő tömegautó, bőven akad eladó belőlük, érdemes alaposan végiglapozni a kínálatot.
Üdvözlettel:
Autódoktor