Most van ESP-m vagy nincs?
Üdv Autódoki!
Már kb. 1 hónapja érdeklődtem, de még nem jött válasz, így megpróbálom újra.
A szóban forgó autó egy 1999-es 1.8 20V-s Octavia, turbó nélküli 125 LE-s motorral.
Már kétszer tapasztaltam ezen a télen, hogy a kertbe való beállásnál mikor a havas emelkedőn megcsúszik a kerék, daráló-kattogó hangot hallok (a kattogás sűrűbb, mint az ABS darálása és magasabb a frekvenciája).
Féltengely hibáról vagy egyéb problémáról én sem és a szerelőm sem tud az autóval kapcsolatban.
A neten és a kezelési könyvben csak olyan infót találtam, hogy ESP-t és ASR-t együtt szereltek egyes autókba, de azokon van egy kikapcsoló gomb is a középkonzolon és egy visszajelző lámpa a műszerfalon (gyújtáson világít, beavatkozás közben villog).
A hasznaltauto.hu-n árult Octaviáknál van amelyiket ASR-el hirdetnek, van amit elektronikus diffizárral (ezeknél az autóknál vagy nincs műszerfali kép, vagy amelyiknél van, ott nincs műszerfali ESP gomb).
A kérdésem az lenne, hogy lehet-e az autóban az ASR+ESP-s megoldáson kívül valami nem kikapcsolható és visszajelző nélküli kipörgésgátló vagy differenciálzár, vagy nézzek új szerelő után, mert mégis az autónak van valami hibája?
Válaszát várom és előre is köszönöm!
Tamás
Kedves Tamás!
Ilyen esetekben a legjobb megoldás a kezelési kézikönyv átlapozása. Persze ha nem ön az első tulajdonos, talán már nincs meg a kézikönyv, de a neten azért fellelhető, ingyen, legálisan.
A hazai importőrök nem nagyon támogatják ilyesmivel a tulajdonosokat, az angol nyelvű márkaoldalakon azonban a legtöbb gyártónál alapvető a letölthető kézikönyv. Ez persze a legtöbb esetben angol nyelvű, de az is jobb, mint a semmi.
A Skodánál például letölthető az Octavia kezelési könyve. Igaz, 2005-ös szerkesztési zárlattal, de a szükséges infókat tartalmazza:
http://new.skoda-auto.com/com/service/documentation/olders/pages/octavia.aspx(Az Olders szekcióban van a régebbi generáció doksija)
Ez alapján kiderül, hogy létezik elektronikus diffizár (EDL), ez szimplán a megpörgő kerék fékezésével dolgozik, és nincs kapcsolója.
Létezik emellett TCS vagy ASR néven kipörgésgátló, megfelelő kapcsolóval, amely kipörgő kerék esetében leveszi a motorfordulatszámot,
Van persze ESP, azaz elektronikus menetstabilizáló is, szintén kapcsolóval, ez integrálja magában az elektronikus diffizárat, a kipörgésgátlót, az ABS-t, a fékasszisztenst és egyebeket is.
Az ön esetében, ha nincs műszerfali kapcsoló, csak az elektronikus diffizár van az autóban. Ez igen hasonlóa tudatja a működését, mint ahogyan az ABS, hiszen technikailag azonos rendszerben működik.
A fentiek alapján tehát az ön atójában a daráló-kattogó hang normális, és az elektronikus differenciálzár működését jelzi.
Üdvözlettel:
Autódoktor