Nem merek klímával előzni
Tisztelt Autódoktor!
Kis lökettérfogatú autóm manuális klímával van ellátva. Jól érezhetően fogja vissza az amúgy sem vehemens autót a bekapcsolt klímaberendezés. Kérdésem pusztán elméleti. A "hőmérséklet szabályozón" beállított érték befolyásolja-e a hűtőberendezés motorra gyakorolt terhelését, vagy a beállított értéktől -ide-oda tekert kb. hőmérséklettől- függetlenül fojtja meg az autót? Illetve létezhet-e olyan inteligens vezérlés, ami a motor közlekedésből származó terhelését figyelve engedi a klímát dolgozni- a motort terhelni /pl. előzéskor/. Válaszát előre is köszönöm.
Gábor
Kedves Gábor!
A klímaberendezés a kompresszor ki-be kapcsolgatásával állítja elő a kívánt hőmérsékletet. Egy manuális szabályzású berendezés esetén a hőfokszabályzás ráadásul elég "fakerekű", egyszerűen a teljesen hideg levegő és a teljesen meleg levegő keverésével tudja szabályozni a beáramló levegő hőmérsékletét.
Így tehát a beállított hőfok, bár valamennyire befolyásolja a ki-bekapcsolás intervallumát, sokat nem változtat a kompresszor okozta terhelésen.
A gyártók - főleg a kisebb motoroknál - legtöbbször alkalmaznak egy ún. "kick-down" kapcsolót, amely padlógázas gyorsításnál nem engedi bekapcsolni a kompresszort, megakadályozva ezzel az előzés közbeni meleg helyzeteket. Ez azonban csak végső megoldás.
Sajnos a gyengébb motorokból kevesebb teljesítményt lehet "ellopni" a klíma működtetéséhez, így az autó tervezésekor meg kell találni a megfelelő kompromisszumot a relatíve lendületes haladás és a megfelelő hűtés között. Ez a gyártás pillanatában már eldőlt, később nem nagyon lehet már változtatni ezen. Igaz, néha ez nem sikerül túl jól, néhány gyengébb autón a klíma bekapcsolása közel egyenértékű az üzemi fék használatával...
Utólag tehát sokat nem tehet, ezzel együtt kell élni.
Üdvözlettel:
Autódoktor