Átverés - az én zsebemre megy a start-stop rendszer?
Kedves Autódoktor!
Rendszeresen vezetek egy Mercedes GLK-t. A legkisebb diesel-motor van benne, s a kérdésem egy funkciójára irányul: a start-stop rendszerre.
Mint sok más típusnak is, ennek a motorja is leáll, ha állóra fékezem a kocsit, és beindul, ha rálépek a gázra. Ilyenkor az indítómotor forgatja meg a gépet. Ez számomra logikusan azt jelenti, hogy egy ilyen rendszernél az indítómotor igénybevétele messze nagyobb, mint "normál" esetben, hiszen napi kb. 3-4 helyett 20-30-szor működtetik.
Ez - szintén logikusan következtetve - jelentősen rövidítheti az alkatrész élettartamát, melynek következtében hamarabb kell cserélni, ami egy Mergánál nem olcsó mulatság. Ergo annak, amit álló motorral megspórolok az üzemanyagon, a többszörösét fizetem ki indítómotor-cserére egy idő múlva.
Ez a csere nyilván sokkal hamarabb lesz esedékes, mint egy start-stop nélküli autónál, a fokozottabb igénybevétel miatt. A gyakoribb csere azt is jelenti, hogy több indítómotort kell gyártani, ehhez anyag, energia és környezetszennyezés jár, s egy indítómotor gyártására lebontva kérdés, hogy utóbbi egyensúlyba hozható-e a pirosnál való motorleállítás okozta kibocsátás-csökkenéssel.
Kérdésem, hogy ez a következtetésem helyes-e, mert ha igen, akkor a start-stop rendszer valójában egy átverés és nem én nyerek rajta, hanem az alkatrész-beszállító, a szervíz, meg János és a város, én pedig idővel sokkal mélyebben nyúlhatok a buxámba, mint ha nem lenne benne start-stop, a környezetszennyezésről nem is beszélve, amit persze nem az én autóm okoz, hanem az indítómotorok gyártója.
Válaszát előre is köszönöm, tisztelettel: István
Kedves István, kedves Mérnök úr!
Szerencsére az autókat tervező mérnökök nem gondolkodnak ennyire logikusan, így aztán általában kihagyják ezt a jó kis ziccert az önindító-forgalmazáson keletkező árrés bezsebelésére.
Követnek el ordas hibákat - bár ezekben valószínűleg a pénzügyi osztály kreatív ötletei is bennük foglaltatnak -, de arra azért figyelnek, hogy a nagyobb igénybevételnek kitett alkatrészeket, mint mondjuk egy Start-Stop rendszerrel ellátott autó önindítója - ehhez a magasabb igénybevételhez tervezzék. Így aztán nem csökken jelentősen az alkatrész élettartama, és valószínűleg az ön zsebét sem fogja komolyan megterhelni az ebből adódó pluszköltség.
Különösen annak figyelembevételével nem, hogy a start-stop rendszerrel rendelkező Mercedes GLK 200 CDI önindítója nagyjából 10-15%-kal drágább csupán, mint a "mezei" GLK 200CDI-é, így még azt sem mondhatjuk, hogy azonos élettartamot feltételezve önnek komoly pluszkiadást jelentene a start-stopság.
Megnyugodhat tehát, a start-stop rendszer nem egy óriási titkos összeesküvés, csupán egy eszköz arra, hogy egy hajszálnyival későbbre toljuk az ökoszisztéma térdre rogyását.
Üdvözlettel:
Autódoktor