Élhet egy autó tovább?
Sziasztok.
Van egy dilemmám, igazából olyan elméleti. A helyzet az alábbi:
Van egy Stilo 1,2 - 13 éves. Volt vele minden gond az évek során (pl váltócsere is de az még hálistennnek a garancia időben). Van benne 210 ezer km. De megy. Igazából a felét én nyomtam bele az első néhány évében, azóta második autóként dolgozik (asszony). Többször össze lett törve, asszony/legnagyobb fiúgyerek dodzsemeztek néhányszor (akkor még volt Casco is rá: kiszámolva a befizetett összeg nem biztos hogy fedezi a rá költöttet).
A legutóbbi "karcolásokkal" már nem is foglalkozok: 5 ajtós, ebből 4 ajtó törött... Ezen felül ami elromlik, azt megjavíttatjuk a "szomszéd" szerelő megcsinálja.
Nos van két alternatíva:
1. kidobom. Kapok érte kb. 200 ezer Ft-ot, veszek egy "alighasznált" alsóközepet 2-3 milláért, vagy egy új kisebbet. Nem lenne gond. A történet talán velük is azonos lenne, az elkövetkező 5 évben a középső/legkisebb fiúgyermek dodzsemezik (remélem asszony már nem), stb.
2. Régi szóval élve "generáloztazom" az öreg Stilót. mindent, (ami nem az esztétika (tőlem a törött ajtó is maradhat ha funkcionálisan ok), kb
Nos, az elméleti kérdések:
- Van ennek értelme?
--- Mégis csak egy tárgy, amiről ha levakarja az ember az út porát teljesen ok. még néhány 10 év és oldtimer lesz.
--- Vagy csináljam a szokásos/sztereotip verziót = eldob és új? = ezeket 5 évre tervezték?
- létezik ilyen alternatív megoldás kishazánkban? Mármint találni olyan csapatot akik nem b.ák át a fejemet úgy hogy képesek is rendbetenni azt aminek rendben kellene lennie? Tehát ez tényleg elméleti: élhet egy tárgy tovább, az alkotó szándékán túl?
Köszönettel: Sáfár Péter
Kedves Péter!
Ha az autó újként lett vásárolva, tehát valóban 210 ezer kilométer van benne, akkor azért nem kell még feltétlenül leírni. Valóban van már számított gyártói élettartam a dologban, de a motorhoz nem kéne nyúlni a szokásos karbantartásokon kívül, ha nincs vele probléma.
Ha dízel lenne, akkor jobban rezegne a léc a sok várható költség miatt (turbó, lendkerék, kuplung, motor, stb.). A benzines Stilókon viszont a hátsó híd szilentjeinek cseréjén kívül nem jut eszembe nagy probléma - ha eddig mindig megkapta ami jár neki, hálás masina lehet belőle. Érdemes egy teljes állapotfelmérést csináltatni, hogy lehessen látni a várható műszaki problémákat, az azokhoz tartozó költségvonzattal együtt.
A karosszéria rendberakása is talán azért jöhet jól, hogy ne legyen a leharcolt vas érzés a kocsi használata közben, mert akkor valószínűleg nem nagyon fognak vigyázni rá továbbra sem. A dodzsemező ifjú titánokat pedig meg lehet fékezni az okozott sérülések javítási költségeinek bevasalásával, illetve az autó rendszeres takarítását, simogatását is rájuk lehet bízni - rendszeres ellenőrzés mellett - hogy megtanulják, hogyan kell vigyázni egy autóra, nem csak elhasználni. Sajnos a közös lónak túrós a háta szólás ebben az esetben elég aktuális. Ebben apai tapasztalataidat kell elővenned, nem műszaki kérdés. A legutóbbi gondolat akkor is fontos, ha mégis vérfrissítést hajtanál végre a család járműparkjában.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu