Futómű gondok a baleset után
Tisztelt Autódoki!
Adott egy '99-es Skoda Felicia 1,3 LXi gépjármű, ami nagyjából 3 éve télen kicsit meg lett padkázva. Jeges úton egy kereszteződésben eltekert kormánnyal padkának csúszott az autó. Ennek következtében tönkrement a lengéscsillapító, illetve a csapágy is, amik cserélve lettek. Emellett az alufelni is tönkrement, így a tengelyen cserélve lett gyári lemezfelnire.
Természetesen a futómű is elállítódott, és a probléma itt, és ezzel kezdődik. 3 év alatt legalább 4x volt futóműállításon (úgy tudom ennél a típusnál csak az összetartást lehet állítani) az autó, de 2-3 hónap elteltével érezhetően elállítódik. A baleset a jobb oldalt érintette, a kormány pedig balra húz azóta. A beállítás után normalizálódik, majd megint érzékelhetően "elmászik" a kormány középpontja, egyenes úton is 5-10-15°-os kormányszöggel lehet autózni.
Márton
Kedves Márton!
Ha a baleset következtében az egyik futómű csavarkötés, szegecselés, vagy ponthegesztés meglazult, deformálódott, vagy meggyengült: elképzelhető, hogy ez idővel a geometria elállítódását okozza. A lengéscsillapító és a csapágy sérülése esetén elég valószínű, hogy a két alkatrész közdarabjaként szolgáló csonkállvány is kapott egy nagyot.
A deformálódott főtartó alapvető értékkülönbségeket okozhat, amely instabilitást, gumikopást és balesetveszélyt is jelenthet. Habár a dőlés nem állítható a jármű esetében, értéke ellenőrizendő, mert a gyári értéktől való különbözőség gondokat okozhat. Ez igaz a többi állíthatatlan geometria-értékre is. A futómű nagyon alapos átvizsgálása javasolt az összes tartócsavarra, kengyelre, szilentre vonatkozólag. Ne maradjon ki a kormánymű rögzítése, és a porvédők alatti menetes kötés sem!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu