Vectrám van vagy szamovárom?

2015.08.26. 17:54

Üdv Doki!

Annyi kérdésem lenne önhöz, hogy a hengerfejes autóknak mik a főbb tünetei? Jelen esetben nekem egy 1993-as évjáratú, 2.0-es Opel Vectrám van, és félek hogy hengerfejes az autóm. Nemrég kezdődött, hogy fogy a hűtővizem.

Minden induláskor megnézem a kiegyenlítő tartályt és nincs benne víz. Csak azt nem értem, hogy mikor beindítom az autót, ami jár körülbelül 5 percig és szép lassan vissza jön a víz a kiegyenlítő tartályba. A hűtő ventilátor olyan 100 fok környékén kapcsol be és kezdi hűteni a motort, ami menet közben a menetszél által is visszahűl úgy 95 fokig. Ön szerint hengerfejes az autóm vagy a hűtővel lehet valami gond? Mert azt tapasztaltam, hogy mikor a víz olyan 100 fokos akkor maga a hűtő nem forró. Elvileg annak is melegnek kellene lennie.

Köszönöm mihamarabbi válaszát: Adrián

Kedves Adrián!

Habár egy tizenöt évesnél idősebb autó esetében én már javasolni szoktam a hengerfejtömítés cseréjét a tömítés anyagának öregedése, elrohadása miatt - ifjú titán koromban már volt szerencsém külföldön lerohadni ilyen okból kifolyólag: nem kellemes a dolog - jelen esetben azért járjuk körbe a lehetőségeket.

Ha a motor látható módon nagy mennyiségű hűtőfolyadékot veszít, melynek folyományaként a rendszer lelevegősödik, és a folyékony hűtőközeg nem tudja feladatát végezni, először a szivárgást kell megszüntetni. Viszont előtte érdemes egy hengerfej nyomástesztet csináltatni, mert ha a rendszer a benne felépülő túlnyomás miatt ment tönkre, félő, hogy az új komponensek épsége is veszélyben lesz.

Ha a hideg motor beindítása után néhány perccel kőkemény vízcsöveket kapunk, és a kiegyenlítő tartály sapkája levétele- visszarakása után kisvártatva megismétlődik a jelenség, továbbá a feltöltött tartályban folyamatos levegő-utánpótlás tapasztalható: eljött az idő a hengerfej rendbetételére. A rendszer nyomás-szabályozója a hűtősapka szeleprendszere. Ha még gyári a sárga/fekete alkatrész, és az előbbi teszt mosolyogva zárult, érdemes új sapkára beruházni. Ha a megfelelő vízszinttel működő, üzemmeleg motor esetén a vízhűtő hideg, de fűtés van az autóban, a termosztát halálával szembesülhetünk, ami szintén okozhatja a víz elforralását, és minden kezdődik elölről. Egy félórás teszt alatt a hiba teljes mértékben feltárható.

Ha az autó tartós használata van tervben, a hengerfej hibátlan működése esetén is érdemes a legközelebbi vezérlés karbantartáskor rendberakatni a tömítést és a hengerfejet is. Külföldi lerobbanás esetén nagyjából annyit kóstál a mentés, mint a megelőző felújítás. Érdemes kalkulálni! A kiegyenlítőtartály tágulási térként is szolgál, tehát a meleg és hideg vízszint eltérhet egymástól. A vízszint ellenőrzése hideg üzemben történjen, az égési sérülések megelőzése, és a korrekt nívó beállításának érdekében is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu