Menet közben leáll a Focus

2016.03.24. 12:37

Tisztelt Autódoktor,

van egy 2007-es, 1.6 TDCi Ford Focusom (109 lovas változat, motorkód: G8DB). Városon kívüli használatnál, 110-120 km/óra körül vagy felette felvillannak a műszerfalon a lámpák, majd a motor leáll. Félreállás, újraindítás után minden rendben – egészen a következő leállásig, ami gyorsan bekövetkezik. Néha csak „bedadog” a motor, egy pillanatra felvillannak a lámpák, de megy tovább az autó, ez már néha városban is előfordul.

Anamnézis következik:

Ez a jelenség először tavaly nyár végén-ősz elején jött elő, előzés közben egyszer csak megállt az autó. Ekkor még elszigetelt jelenség maradt, néhány héttel utána amúgy is kipucoltattam a részecskeszűrőt, meg is feledkeztem róla. Télen kezdtek sűrűsödni az események. Már nem emlékszem a pontosan, mennyit rendetlenkedett tavaly év végén (biztos, ami biztos üzemanyagszűrőt is cseréltem, amúgy is esedékes volt), de idén januárban teljesen megállt az autó, vontatni kellett – EGR szelep rossz, cserélve. Bontottat rakattam be, végül a harmadik EGR szeleppel (!) úgy-ahogy menetképes lett az autó, de ekkor már városon kívül állandóan megállt és folyamatosan EGR hibát is dobott a diagnosztika.

A szerelő, akihez hordom, nagyon jó és nagyon korrekt, őszintén megmondta, hogy nála elfogyott a tudomány és ajánlott egy szervizet, illetve konkrétan egy személyt. Ekkor került szakszervizbe, ahol kicserélték a teljes vezérlést, a zárlatos EGR tönkretette azt is. Az EGR-re utaló hibakód eltűnt, azonban az eredeti problémám ezzel nem oldódott meg, az autó továbbra is leáll városon kívül bizonyos terhelés után. A hibakód, amit most kiad az a P061B. A szakszervizben mindent megtettek, de nem tudták kideríteni, mi okozza ezt a hibát – azóta már két másik szerelő bicskája is beletörött. Kábelek elvileg rendben. Az érdekes az, hogy ha kikötöm a légtömegmérőt, az autó – világító motorlámpával ugyan, de – rendesen működik, nem áll le. Természetesen cseréltem légtömegmérőt is, az újat bekötve az autó természetesen továbbra is leáll. Most kikötött légtömegmérővel közlekedem, amennyit nagyon muszáj.

Ön szerint mi okozhat ilyet? Nem értek az autókhoz, de érzésem szerint valami nagyon triviális dolgon itt mindenki átsiklott… Valószínűleg egy dolog okozza az utóbbi idők összes problémáját - eddig szinte csak a kötelezőkre kellett költeni - , de nem tudunk rájönni, mi lehet az.

Üdvözlettel (és előre is köszönök bárminemű tanácsot, segítséget): István

Kedves István!

A P061B hibakód a "Motor forgatónyomaték-felügyelet: belső hiba" megfejtéssel bír. Ez nem annyira jó hír. Ha ennyi szakember kezei között megfordult a jármű, és minden részegység ellenőrzésre/javításra/cserére került: feltételezhetjük, hogy a jármű mechanikailag jó, így elég esélyes a fenti művelet végrehajtását végző motor-vezérlőegység hibája.

Ha a levelében írt "teljes vezérlés csere" alatt a motorvezérlőt érti, akkor vigye vissza az autót a cserét végző szervizbe, hiszen az még garanciális keretek között javítható/cserélhető, ha a vezérműszíj értendő az előbbi idézett megnevezés alatt, akkor azt nem nagyon lehet összehozni a zárlatos EGR szeleppel. Ha az autó hibája könnyen előcsalogatható, bárminemű csere előtt feltétlenül rengeteg célműszeres menettesztet javasolok, mert a hiba jelentkezésekor látható/változó értékek magukban hordozzák a megfejtést / hibakeresési iránymutatást is.

A motornyomaték-felügyelet egy virtuális mérce, amely a motor érzékelőinek értékeire hagyatkozik. Ha a rendszer valamelyik paramétere eltér a szoftver által elvárt értéktől, a szabályozás felborul: ilyenkor a vezérlő megnevezi a hibásnak vélt részegységet/jelforrást. Jelen esetben nem teszi ezt, ami gyanúba sodorja az irányítást végző motorvezérlőt. A mikroszámítógép próbapadi tesztje erre specializálódott szakműhelyekben lehetséges, javítása már sajnos nem minden esetben kivitelezhető.

Ha valóban új vezérlő került a járműbe, és mégis hiba tapasztalható (főleg, ha ugyanaz, mint előtte), sajnos előfordulhat, hogy nem a vezérlő hibája okozza a problémát, hanem egyéb villamossági / érzékelési/ beavatkozási, vagy akár mechanikus probléma. Ennek megkeresése további türelmet, szakértelmet, és költségeket jelent. Ebben az esetben a szakszervizes forrást javasolom a további vizsgálatokra, főleg ha a vezérlő cseréjét is ők végezték.

A gyári szervizek rendelkeznek a legtöbb információval, és a szoftveres támogatottság is ott a legmagasabb: a legtöbb autógyártó különös figyelmet fordít a speciális hibákra, amelynek megoldása a presztízs megőrzése mellett a jövőre nézve akár tanulságos is lehet az újabb rendszerek tervezése során.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu