Lórugás az SX4 sebességváltójában

2016.08.08. 14:35

Tisztelt Autódoktor!

Két hónapja boldog(?) tulajdonosa vagyok egy új Suzuki SX4 S-Cross 1.6 bnezines autónak, 5 sebességes manuális váltóval. Átvétel után 1-2 héttel vettem észre, hogy amikor "teljesen normálisan", 1-be rakom a sebességváltót, "rúg" egyet. Nem nagyot, de azért a váltón és a pedálon is érezni lehet. Próbáltam játszani a jelenséggel.

A következő tapasztalataim vannak:

- Amennyiben benyomom a kuplungot és várok kb. 2-3 másodpercet és szépen lassan teszem be 1-be akkor nincs ez a "rúgás"

- Amennyiben kuplungot folyamatosan benyomva tartom és többször 1-be és kiteszem a váltót szintén nincs a jelenség

- Valamiért csak akkor van, ha kuplung be és határozott 1-be tétel esetén van. Ez igaz akkor is ha kuplung ki-be és úgy teszem 1-be, többször. Csak és kizárólag az sebességváltó 1-be tételbe esetén van ez a jelenség. Az 1000 km-es ellenőrzésen kértem a szervízt, hogy nézzék már meg, mert szerintem ez nem normális. Válasz: megnézték és semmit nem éreztek, tapasztaltak. Kicsit erősködtem, hogy de mégis. Természetesen erre is volt válasz: új ajtó, majd bekopik. Maradjunk annyiban, hogy a válasz nem nyugtatott meg.

Ákos

Kedves Ákos!

A jelenség olvasva kevésbé beszédes, mintha azt tapasztalva mondhatna véleményt az ember. Ha a kuplung felengedésekor ugrik egyet az autó - általában minden kuplungolás esetén - akkor a kuplungszerkezet / működtető hidraulika körül lehetne keresgélni, illetve a kuplungszerkezettel kapcsolatban valóban előfordulhat olyan, hogy használatával normalizálódik/puhul a működése. A Sachs gyártmányú tengelykapcsolók némely típusa esetén kaptunk olyan visszajelzéseket, hogy határozottabb, nyersebb működésük miatt megszokást igényeltek. (viszont ellenben nagyon tartósak).

Természetesen ez nem egy általánosítható tulajdonság, és felhasználótól is merőben függ a dolog. Ha a kuplungpedállal játszva a pedálút nagyjából azonos pontján tapasztalható a pedálerő változása, a fenti jelenség nem kizárható. Ha az észrevétel kizárólag a sebességváltó-kar működtetésekor / egyesbe való kapcsolásakor jellemző, akkor a sebességváltó ellenőrzése javasolt.

Némely típusnál előfordult, hogy a gyártás folyamatában betöltött kenőanyag csak a jármű leszállításáig maradhatott a fődarabban, annak cseréjét az átadás előtt a szervizpartnernek szigorúan előírta a gyártó. Suzukival kapcsolatban nem kaptunk ilyen információt, habár a belső információk csak a gyártó és a márkaszerviz között áramolhatnak. Ha a fent említett tapasztalat továbbra is fennáll, érdemes jegyzőkönyvet készíttetni a panaszról/jelenségről a véleményt formáló márkaszervizzel, így az esetlegesen később jelentkező folyományok esetén írásos bizonyíték lesz a kézben arról, hogy az autó újkorától kezdve kifogásolhatóan viselkedett.

Ha az autó kellemes használatát merőben zavarja a panaszolt jelenség, és az említett szerviz nem tud érdemben segíteni, érdemes több márkaszervizben jelentkezni a problémával, több szem többet lát alapon. A garanciaidő alatt bármelyik márkaszerviz ugyanolyan garanciális védőszárnyat von a járművek köré, nincs helyhez kötve egy eladott jármű sem. Mindentől függetlenül a japán cég gyártmányaival nem nagyon lehet mellényúlni, strapabíró, viszonylag egyszerű masinákról van szó. Remélem hamarosan teljes megelégedéssel használhatja a járművet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu