Hangosan sóhajt, majd cammog az Audi
Kedves Autódoktor!
Januárban vettem egy 2007-es évjáratú 170LE-es kétezres dízel Audi A3-at (ötajtós 8P) BMN motórkóddal. Az akkor 170 000 km-es autót hölgy tulajdonostól, végig szervizelve, szinte tényleg újnak kinéző állapotban sikerült beszerezni. A korai öröm gyorsan elmúlt, ugyanis kb 1-2 hónapja lehetett nálam az autó, amikor egy nagyobb gázadásnál 1-1 pillanatra megtorpant, majd ment tovább. Idegesítő volt, de hibakódot nem csinált, a szervizben pedig azt mondták, hogy biztos csak el van kicsit tömődve valahol, menjek vele többet pályán, majd kitisztul.
Teltek a hónapok, a jelenség egyre gyakoribb lett, majd megjelent egy huhogó hang, ami főként magasabb fordulatnál és váltásnál egy megerősödő hangot adott. Ilyenkor az autó nem tiltott le, de olyan volt, mintha 40 lóerős lenne és padlógáz esetén sem ment, inkább csak zúgott. Ha leállítottam és újraindítottam az autót, azonnal elmúlt a hiba. A szervizben persze ugyanazt mondták hibajelenség reprodukció hiányában. Menjek nyugodtan haza, biztos valahol el van tömődve kicsit.
A mai napon nagyjából 30 km-t mentem pályán kb. 160-170-es tempóval. A lehajtót elhagyva azonnal megjelent ez a furcsa hang, jött a teljes teljesítménycsökkenés és olyan 2500-as fordulattól egy eddig még nem hallott, nagyon ijesztő, hajszárító, porszívó szerű búgó hang jött a motorháztető alól. Félreállás, leállítás és 3 perc múlva újraindítás után az autónak ismét nem volt semmi baja. Mi lehet a baj? Mi nézessek meg? Nem szeretnék valahol az út szélén lerobbanni.
Balázs
Kedves Balázs!
Menjen vele, biztosan csak eldugult valami! Ja, nem. Ez azt hiszem, nem jó tanács. Azaz egyes elemei mégis felhasználhatók. Ha a rendszer nem tesz semmilyen észrevételt egyik releváns vezérlőegység hibatárolójában sem, akkor a hiba tapasztalhatósága lesz a kiindulópont.
Tehát nagyon jó lenne akkor eljutni a szervizig, amikor az autó éppen a "sompolygó üzemmódban" ragadt. De egy olyan szervizig, ahol nem csak a hibatárolók kiolvasásáig jutnak, hanem tovább is - egy szándékosan lecsökkentett teljesítményű autó esetében érdekes dolgokat lehet látni a menetteszt alatt a megjeleníthető - vezérlőegység által megfigyelt - értékek erdejében.
A szívó/feltöltőrendszer tartalmaz néhány olyan komponenst, amely keresztmetszet csökkentésre/zárásra alkalmas - részecskeszűrős motor esetén ez hatványozottan igaz. Az említett beavatkozók hibája, szorulása esetén a motor levegő-ellátása akadozhat, amely azonnali teljesítmény-csökkenéshez vezethet. A vezérlőegység továbbá képes szándékos, teljesítmény-romboló beavatkozásra is, de ez minden esetben konkrét hiba eltárolása mellett történik.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu