DPF kiütve: merre tovább?
Tisztelt Autódoktor!
Olvastam egy enyémhez hasonló jelenségről a márciusi levelezésben, de annak ellenére, hogy az írója nem tartja magát szakértőnek, hozzám képest professzor. 2016 januárban a DA3 G8DB9P27111 típusjelű autómban kigyulladt a malfunction felirat. Bementem a Ford-szervizbe, azt mondták részecskeszűrő és 160 000 Ft. Bevallom sokalltam, ismerős javasolta a szűrő kiiktatását. Hosszú keresés után találtam szakembert aki megtette. Augusztusig tartotta magát, majd megint felirat. Autóklub rádugta a computert, azt mondta nincs semmi probléma.
Felhívtam az elkövetőt, azt mondta húzzak le egy csatlakozót a hátsó ülés alatt és megszűnik a felirat. Így is tettem, felirat megszűnt. Eljött az október, a kocsi teljesen váratlan időközönként elvesztette a nyomatékát lehetőleg autópálya belső sáv előzés közben. Kisorol, leáll, vár, újraindít és mintha mi sem történt volna, megy tovább. Megelégelve a játékot meglátogattam a szerelőt októberben. Azt mondta, hogy valóban nem volt teljes a "kiütés", de most már minden rendben lesz, bár neki valami üzemanyagszivattyú szállítás gyenge nyomásra vonatkozó üzenetet jelez. Egészen a tegnapi napig megint rendben lett volna minden, de szilveszterről hazafelé 140 km-en kb. 18-szor áll meg autó. Nem igazán akarom megérteni a hiba okát, de az autóra szükségem van, így valami megbízható szerelőt javasoljanak a fővárosban és környékén, ha lehet ne a márkaszervizt.
Miklós
Kedves Miklós!
Az átalakítást végző személyhez vezessenek vissza az útjai, az elvégzett - finoman szólva nem gyári - beavatkozás pontos részleteit csak ő tudja. A részecskeszűrős autó szerves része a (DPF) szűrő, ami számos plusz beavatkozót és érzékelőt is rendszerbe állít, a szoftver pedig extrém üzemállapotokat is létrehozhat az égéstérben a szűrő regenerálása érdekében. Az összetett szisztémába külsősként beavatkozni hasonló következményekkel lehet, ahogy az ember is belenyúlt a Föld természeti egyensúlyába.
Kijelenthetjük, hogy az ilyen rendszerrel ellátott autók karbantartása számottevően magasabb összeg, de aki nem szeretne erre költeni, inkább a benzinesként nagyszerűen működő 1.4i - 1.6i Focust válassza. A DPF mentesítő átalakítás elég vizenyős talajnak bizonyul. A rendszert egy megfelelő diagnosztikai géppel teljes egészében vizsgálni kell, ha a panaszolt jelenség még jelentkezne is eközben, az nagyban hozzájárulna a hibakeresés gyors mivoltához. Természetesen még az is előfordulhat, hogy a markáns átalakítás dacára a hiba inkább az üzemanyagrendszerben, vagy a feltöltő rendszerben bújik meg: a gyújtásra egy időre visszatérő, majd eltűnő teljesítmény a vezérlőegység szándékos beavatkozása, a diagnosztika alatt az ok megfejtése a cél: szerencsére a számítógép sok rossz választ ki is vesz a hibalehetőségek közül.
Ha nem a "kiütős" helyre vinné az autót, feltétlenül tudja meg az átalakítás státuszát és módját, melyet részletesen adjon tovább az autót javító kollégáknak, az elhallgatott előzmények nagy hintába tesznek mindenkit, ami rengeteg felesleges idő és költség ráfordítást jelent.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu