Füstszag a kabinban
Kedves Autódoktor,
A beteg, egy 2005-ös évjáratú Ford Galaxy 1.9 TDI. Egy ideje a fülkében már pár órás állás után is erős kipufogógáz (néha fáradt olaj?) szag érződik, ami az utazás során megszűnik. Minden leállítás után mintha a szag felszívódna az utastérbe. A kipufogó rendszer hibáját már kiküszöböltük, de a baj nem szűnik.
Imre
Kedves Imre!
Az utastérbe kerülő kipufogógázok nagyon alattomos mérgek, a szagtalan szén-monoxid az egyik legsunyibb mind közül. Ha az egy helyben álló, de járó motorú autó utasterében is érezhető a frissen bejutott szennyezés, a motortér környékén van a hiba oka elrejtve, ha inkább menet közben jut be a kellemetlen szag az utasokig, akkor az autó alatt/mögött keresendő a probléma. Ha a kipufogó nem a gyári méretekkel rendelkezik - a hátsó cső jóval túlnyúlik, vagy sokkal rövidebb mint az eredeti - a nagy csapóajtó mögötti áramlások behúzhatják a kipufogó gázokat az utastérbe.
A menet közben kiszellőző utastér a motortéri problémákat támasztaná alá, van ott hibalehetőség bőven: a kipufogórendszer flexibilis tagja egy többrétegű alkatrész, amely kezdődő hibája esetén nem mindig mutatja hibáját, ellenben csendes kráterként állandóan ontja a gázokat. A kipufogógáz-visszavezetés csőhálózata is számos tömítéssel bír - itt is lehetnek kifúvások, ahogy az olajat szétkenő EGR szelep és a motor háta mögött elhelyezett, fekete gumóvá váló turbófeltöltő is okozhat szagos jelenségeket. A motor összes burkolatának eltávolítása után érdemes egy alapos szemrevételezést tenni, majd a motor teljes lemosása után - amit a legjobb profikra bízni - tartós megfigyelés alá vetni az autó működését, hogy látható legyen az első nyom. A szagot okozó kifújás nem kell nagy nyommal rendelkezzen, a PSA 1.6 hdi injektorai például úgy is képesek mérgezni a bent ülőket, hogy kezdetben látható nyomok nem jelentkeznek, szag annál inkább. Ha a motorból szivárgó olaj a kipufogóra jut, a felmelegedett alkatrész még a motor leállítása után is képes a nem odavaló anyag párologtatására. Köztes kísérletként érdemes a motor leállítása előtt belső keringtetésre kapcsolni - amit számos szellőzőrendszer magától is elvégez - hogy az álló autó utastere zárt legyen ebből az irányból is.
További javaslat még a szélvédő alatti műanyag idomok - ahol a pollenszűrő is található - ki és beszerelése: a rosszul illesztett darabok szintén tömítetlenséget okozhatnak. A pollenszűrő éves cseréje akkor is javasolt, ha a remekül elrejtett alkatrész nem tartozik a kellemesen hozzáférhető darabok közé. A szellőzőrendszer többlépcsős fertőtlenítése feltétlenül szükséges, és ebben az esetben nagyon is javasolt a szagokat távol tartani képes aktívszenes pollenszűrő alkalmazása.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu