Halott a katalizátorom?
Üdvözlöm!
Van egy 2003-as 1.4 vvt-i Corollánk amit mi vettünk szalonban 0 km-rel. Most kereken 200e km van benne. Az utóbbi időben folyamatosan hiba kódot küld, amiben a katalizátorra panaszkodik.
3 szerelő háromféle javaslattal látott már el, ezért kérdezem az ön véleményét.
Az első javaslat a lambdaszonda csere volt, gyári denso került bele. Egy hónapig közel 1000 km-t mentem hiba kód nélkül de most újra meg jött a hiba üzenet.
A 2. javaslat a katalizátor cseréje. 200e km alatt tönkre mehet egy ilyen katalizátor?
A 3. javaslat amiről én még nem hallottam az a motor kopása miatti keverék képzés állítása. Ön szerint lehetséges ez? Azt állítják hiába cserélem ki a katalizátort, a hiba fent fog maradni, mert az érzékelők olyan szűk tartományban mozognak, hogy hibának érzékelik a motor kopása miatt megváltozott benzin/levegő keveréket.
András
Kedves András!
Nagyon szomorú lennék, ha kétszázezer kilométer után komoly motorkopások lennének tapasztalhatók egy Corollán. Ezt az eshetőséget így ki is zárnám - hacsak nem még a gyári olajtöltettel furikázik a mai napig, jéghidegen is leszabályozásig forgatva a motort, majd estére mindig egy lapát homokot önt az olajsapka alá. Ugye nem!
A katalizátor állapotát a motorvezérlő részben a kerámiatest után elhelyezett lambda szondából kapott jelsereg alapján képes megállapítani, a művelet természetesen egy bonyolult folyamat alapján megy végbe. Egyik szonda sem a gyakran meghibásodós fajtából való, természetesen a több millió liternyi átáramlott kipufogógáz idővel lustábbá, pontatlanabbá teszi, és van olyan eset is, mikor azért szorul cserére, mert egy, a szondatesten belüli áramköri hiba miatt válik használhatatlanná a részegység. Hibája a legtöbb esetben pontosan mérhető, azonosítható. A katalizátor működési hatásfokának ellenőrzése már kicsit keményebb dió, de itt is nagy biztossággal lehet sikeres diagnosztikát végezni - a kémiailag fáradó kerámia a kezdeti státuszban nehezen árulja el magát, az autó fedélzeti rendszere szerencsére állandó ciklusokban figyeli a környezetvédelmi jellemzőket, így segít a bűnös azonosításában. A katalizátor meghibásodása esetén az autó kipufogógáz-összetételének kiértékelése során a szabványostól eltérő értékek lesznek láthatóak a képernyőn - ehhez is vannak vizsgálati stratégiák, melyek rámutathatnak a kezdődő vagy már kialakult problémára.
A keverékképzés problémája többek között a katalizátor előtt elhelyezett lambda szonda jelfolyamából, és a vezérlőegység adaptív értékeinek eltolódásaiból lesz azonosítható, már ami a levegő-üzemanyag oldalt illeti. Ha a motor jelentős kartergázt termel, illetve nem veti meg a motorolaj elfogyasztását sem, az más lapra tartozik, a katalizátorban lerakódott olajszennyeződés természetesen tönkreteszi a finom rácsszerkezetű alkatrészt, de a fent említett, típusra jellemző minőség ezt a lehetőséget minimálisra csökkenti.
Ha a mérések folyamán tényleg a katalizátor fáradására lehet következtetni, érdemes egy katalizátor-tisztító kúrát elvégezni az erre a célra kifejlesztet adalékok használatával. Nem vagyok nagy adalék felhasználó, de több ilyen esetben segített már a kémia, sok nagyobb címletű bankót az ügyfél zsebében hagyva. Ha a tökéletes katalitikus átalakítás így sem valósul meg, akkor sajnos a katalizátor cseréjére szükség lehet. Kérem, végeztessen el egy teljes, átfogó, műszeres diagnosztikát (a fentiek tükrében látható, hogy nem hibakód-olvasásra gondolok) egy, a lakóhelyéhez közel eső, alaposan felkészült szervizben.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu