Egy hét után pamacsol a Scénic

2017.03.14. 10:56

Tisztelt Autódoktor!

Adott egy 2007-es 2.0 dCi (M9R) Renault Scénic. Indításnál kékes füspamacs száll fel a kipufogóból, ennek mérete arányos a leállítás óta eltelt idővel. Egy éjszaka után észre sem lehet venni, egy hetes állás után viszont méteres átmérőjű, trabis emlékeket ébresztő pamacsot ereszt. Ha azonnal leállítom és újraindítom semmi füst, álló helyben pörgetésre vagy menet közbeni teljes terhelésre sem húz csíkot. A motorolajat nem fogyasztja, pedig 50%-ban autópályán megy, és nem kifejezetten papás tempóban közlekedem vele.

A másik 50% sem városi araszolás, 20 km-nél kevesebbet szinte soha nem megy egyszerre. Mióta nálam van (2 év, 40 ezer km) 10 ezrenként cseréltetek olajat, 5w-30 Full-Tech Solaris DPF Elfet kap, annak ellenére hogy gyárilag nincs benne FAP. Hibakód nincs, üzemanyag fogyasztás 7 liter körül. Két független, de Renault-ra specializálódott szakember is azt mondta, hogy ez nem súlyos hiba, szerintük csak ezért nem érdemes nekiállni hibát keresni. Keressek egy harmadik szakit vagy csukjam be a szememet az indítás utáni 10-15 másodpercre?

Tibor

Kedves Tibor!

A leírt jelenség papírforma alapján elsősorban a szelepvezetők/szelepszár-szimmeringek hibáját sugallja. Ami természetesen érdekes az eset kapcsán, hogy főleg autópályás tempónál nem csökken az olaj szintje. Mivel egy valószínűleg sokat futott autóról van szó, lenne már bőven tennivaló ha a motor megbontásra kerülne - ezért javasolhatták a kollégák a további használatot.

A szétszerelt motor injektorainak próbapadi vizsgálata során elég esélyes, hogy azok felújításra szorulnak majd a lefutott távolság miatt elszenvedett (normális) kopások miatt, tehát ezzel a költséggel is számolnia kell, ahogy a gépmunka, a vezérlés, a számos tömítés, valamint a járulékos alkatrészigény költségeivel. A turbó alap-szettes felújítása is időszerű ha megbontásos vizsgálata megtörténne, annak ellenére, hogy a feltöltő láthatólag szépen teszi a dolgát. A kétszázezret bőven megfutott motor olyan, mint a darázsfészek: ha megpiszkálja az ember, egyből lesz vele dolga.

Ha a megbontás nélküli célműszeres értékek még a zöld tartományokon belül vannak, és az autó a használat során nem produkál szokatlan eseményeket, a javítás elnapolható. A flottás cégek nem hiába cserélnek járműparkot százötven-kétszázezer kilométer megtétele után. Ahogy a műszaki kockázat nő, a megbízható, tartós működés nem borítékolható többé.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu