Dugó, fagydugó, ding-deng bentvanablokkban

2017.07.12. 12:08

Helló Doki!

Furcsa dolog történt, a tanácsát kérném. A masina: Jeep Cherokee 2,5Td (UWM)

1. Kilyukadt a fagydugó. Hogy lehet ez ebben a melegben?

2. Kiszerelés közben beesett a blokkba. Mit lehet csinálni ilyenkor? Ez nagy baj? Hová tud eltűnni, és milyen kárt tud okozni?

Gábor

Kedves Gábor!

A fagydugó korróziója cseppet sem szokatlan dolog, lényegében egy lemezből sajtolt peremes érméről van szó, amely - főleg ha a motorban levő fagyálló öregecske vagy netán sima vízzel lenne üzemeltetve a rendszer - rozsdásodhat, a többi fémalkatrésszel együtt (pl. motorblokk). Ha a hűtőfolyadék barna színű, akkor a rendszer általános korróziójáról beszélhetünk, ez azért is káros, mert a rendszerben keringő rozsdás anyag előszeretettel gyűlik össze valami szűk helyen - például a fűtőradiátorban/hűtőben, ott pompás kis dugulást/hatásfok-csökkenést okozva.

A hűtőrendszer gyakori átmosását, folyadékcseréjét javasolom elvégeztetni egészen addig, amíg a hűtőközeg színe el nem hagyja a barnás jellegét: ez nem lesz könnyű, mert hiába tartalmaz a jó minőségű fagyálló korróziógátló anyagot is, a megindult korrózió és a rendszerben összegyűlt lerakódások sok esetben csak megbontással tüntethetőek el, vagy úgy sem. Az előbb említett hőcserélőkben/blokk aljában például sok esetben kiszedhetetlenül tanyát vernek, folyamatosan barnára színezve a folyadékot. De igyekezni kell a rendszer kitisztítására.

A beesett dugó mágnessel/piszkavassal kivehető remélhetőleg. A súlyánál fogva a blokk aljába esett száz/kétszáz forintos méretű alkatrész elvi síkon nem nagyon mehet tovább a rendszer egyéb részeibe, mert az áramlás nem nagyon tudja felkapni és továbbvinni, tehát legrosszabb esetben bent maradhat a blokkban, de korróziója miatt folyamatos szennyezőként és kockázatként kell gondolni rá, főleg ha kisebb darabokra szakad idővel, vagy olyan pozícióban szorul meg valahol, hogy a hűtőfolyadék áramlását csökkenti, ezáltal rontja a rendszer hatásfokát. Ha az autó hosszú távra marad használatban, érdemes tiszta állapotba hozni a hűtőrendszert, főleg egy terepjáró esetében nem jó kockáztatni a hűtőrendszer leromlott hatásfokával, hiszen hegymenetben nem nagyon van menetszél, minden elvezetett Celsius-fok a hibamentes használatot segíti elő.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu