Kis francia Volvo, nagy gondok?
Tisztelt Autódoktor!
Novemberben volt szerencsém megvenni első autómat: 2009/11-es Volvo C30 1,6 dízel, 150 ezer kilométerrel, Olaszországból importált, még a facelift előtti változat. Amikor megvettem a szűrőket, fékeket, vezérlést egyből ki is cseréltettem. A kevesebb mint egy év alatt egyszer hagyott cserben, akkor a kormányzár miatt nem akart beindulni.
Ezen kívül megy mint az álom, többnyire autópályán használom, mindig a legjobb gázolajat tankolom, mert hallottam egy legendát miszerint ez jót tesz a motornak és a részecskeszűrőt is kíméli (nem tudom hogy ez igaz-e vagy sem). Arra lettem figyelmes, hogy leállításnál rázza magát az autó, valamint üzemmelegen fura hangja van a motornak. Elméletileg ez lendkerékcserét jelent. A másik, amit figyeltem, hogy néha rövid ideig szép kék füstöt ereget az autó. Ez is betudható a lendkerék hibásodásának vagy ezt más is okozhatja?
Csaba
Kedves Csaba!
A csizmaország nepperei sem restek, ha a kilométeróra állásának megváltoztatásáról van szó, sok esetben egy nagy, fehér foltként jellemezhető a kintről hozott négykerekű múltja. A részecskeszűrő élettartamának elérésében legjobban a hosszú, autópályás utak és a hibátlan üzemanyag/szívó/emissziós rendszer segít, ugyanis minél optimálisabbak a működési körülmények, annál lassabban telik meg a porzsákhoz hasonlatosan, időnként ürítendő FAP/DPF.
Az autó "nullszervize" a leírás szerint elvégzésre került, ez nagyon fontos dolog, bárcsak mindenki így csinálná. Érdemes azonban az üzemanyagrendszer működési jellemzőit megvizsgáltatni egy célműszeres vizsgálat keretében, mert a néha jelentkező kék füst az egyik porlasztó hibáját is mutathatja, aminek következményeképpen a motor járása sem lesz egyenletes, melyet alapjárat-közeli fordulatszámokon a kettős tömegű lendkeréknek kell(ene) elnyelnie.A következő kuplungcserekor feltétlenül számítson a nem olcsó alkatrész cseréjével, a kuplunggal egy csomagban kapható alkatrész kedvezőbb áron megvehető - így sem lesz baráti.
A Volvo adalékos és anélküli kivitelben is gyártott részecskeszűrős rendszert, győződjön meg arról, az ön autójában melyik kivitel van, mert az adalék utántöltésére szükség lehet. A részecskeszűrő karbantartása pedig - felhasználástól függően - kb. 90-120 ezer kilométerenként aktuálissá válhat. A kék füst jelentkezhet a hagyományos olajfogyasztásból is, ha az autó olajcsereciklusonként többször is igényel utántöltést, a hengerfej/motor/turbó kopásával is számolni kell.
A turbó olajzókörének tüzetes ellenőrzése szintén alapvető az 1.6 Hdi erőforrásoknál, és a vezérlést se hagyja futni a gyári 180/240 ezer kilométeres ciklus szerint.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu