Nem akar egyenesen menni a Focus
Tisztelt Autódoktor!
Egy megoldhatatlannak tűnő és bosszantó problémával fordulok Önhöz.
Egy 2009-es törésmentes Ford Focusszal autózom, ami nem akar egyenesen menni. Városi tempónál is kb 50-100 méter után le akar szaladni az autó az útról, amint elengedem a kormányt. 130km/h-nál belső sávban autózva magától sávot vált, a kormány egyébként ilyenkor áll teljesen középen, egyébként mindig balra kell ellenkormányozni 5-15 foknyit.
Ez idáig három különböző futóművesnél voltam beállíttatni a futóművet, de sehol sem jártam sikerrel. Az autó hátsó futóművét is mindannyiszor újra beállították, majd újra az első kerekeket is, de a hiba nem akar megszűnni. Az adatlapokon eltérés nincs a tengelyek/kerekek között, gyári értéken futnak. Minden eleme hibátlan, lógásmentes az autónak, még a műszaki vizsgaállomáson is elismerően beszéltek az autó műszaki állapotáról.
A gumik, felnik hibátlanok, téli és nyári szettel is félre húz az autó, kínomban már hátulról előre raktam a kerekeket kíváncsiságból, természetesen semmi sem segített.
Sokat autózom pályán, nagyon fárasztó folyton ellentartva autózni hosszú km-eken át. Talán bele kell törődnöm, hogy ez ilyen és kész? Van esetleg bármi, ami elkerülhette a szakemberek figyelmét?
FF
Kedves FF!
Nem hiszem, hogy egész életében csálé kormányállással kellene autóznia, csak van megoldás a problémára. Érdemes egy jobbról-balra kerékcserét is végezni néhány próbaút erejéig. Még ha forgásirányos gumik is vannak az autón, rövid ideig jó lenne kipróbálni - baja nem származhat belőle - hogy a helycserés támadás után átköltözik-e a jelenség a másik oldalra.
A futómű-állítás után minden esetben magyaráztassa el a kapott jegyzőkönyvet, a kollégák minden bizonnyal készségesen megteszik. Ha egy érték a perifériáján van, már okozhat hasonló kellemetlenséget, és ez lehet egy nem annyira szemet szúró dimenzió is. Akár egy olyan, amely gyárilag nem állítható ezért a szakember szeme is átszaladhat rajta, főleg most, hogy munkaerő-hiányos időszakot élünk át és nagy a hajtás mindenhol.
Nem kell töröttnek lennie az autónak ahhoz, hogy például a tengelytáv felemássá váljon: egy kuplungjavítás után ferdén felrakott bölcső bőven okozhat hasonlót, és ettől a futómű két favorit alapértéke - az összetartás és a dőlés - akár még optimális mezőn belül maradhat. Hasonló pontatlanság előfordulhat a hátsó tengelynél is.
Habár emlékeim szerint az említett Focus hagyományos, hidraulikus kormányrásegítéssel rendelkezik, érdemes kipróbálni, hogy üresben, leállított motorral gurulva is jelentkezik-e a félrehúzás. Nagyon vigyázzon, nehogy a kormányzár rákattanjon ezen művelet közben, a gyújtás állásába minden esetben fordítsa el a kulcsot a kapcsolóban. Ha így nincs apelláta az egyenesmenettel kapcsolatban, a szervó körül is jó lenne vizsgálódni.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu