Nem indul a Citroën klímája
Kedves Autódoki!
Olyan kérdéssel keresem, hogy van egy Citroën Xsara 1.9D 2002-es évjáratú gépkocsim. Sajnos mikor megvettem, a klímát nem néztem, hogy megy-e benne. Most nyáron próbáltam, nem indult.
Elmentem feltöltetni ahol elsőnek valamivel feltöltötték, hogy ereszt-e! Természetesen eresztett. Ezt követően kicseréltem a klímahűtőt. Ezzel ez a gondom megszűnt. A fő kérdésem az lenne, hogy most feltöltötték megint ezzel az anyaggal, hogy enged-e: eddig nem. Ki lehet-e valahogy, vagy szabad-e egyáltalán próbálni, hogy a kompresszor elindul-e?
Nem szeretném gázzal feltöltetni feleslegesen. Azt kipróbáltam, hogy a kompresszorról lehúztam a vezetéket, hogy ne induljon el, majd bekapcsoltam a klímát, de nekem gyanús, mivel a táp nem jelent meg a kompresszor vezetékénél.
Attila
Kedves Attila!
Ha nincs ott a tápfeszültség, az valóban nem jó hír. Érdemes végigbogarászni a rendszer reléit, lesz benne néhány. Különös francia szokásként pár darab a hűtőrács mögött is található, a ventilátor házában. A PSA korabeli rendszereire jellemző volt a kontakthiba, amely nem csak a (műgyantával kiöntött) csatlakozók környékén támadott, de akár a kábelkötegek közepén is előfordulhatott.
A feketére/zöldre vált vezetékek már nem nagyon vezetik az áramot, így a feszültség leginkább a tulajdonosban jelenik meg, a kapcsolási pontokon aligha. Ha a rendszer alap-olajtöltete rendben van, egy nyomáspróbánál használatos mennyiségnél jóval kisebb nitrogéntöltettel is el lehet indítani a klímát a tesztelés miatt. Hűteni nem fog, de a rendszerelemek működése gyorsan megfigyelhető a néhány másodperces tesztüzem alatt. (Kompresszor be-ki, illetve még a megelőző nyomáspróba részeként a túlnyomásra bekapcsoló ventilátorok is ellenőrizhetők: ez utóbbi szigorúan lekapcsolt kompresszorral).
A rendszer vákuumozása feltétlenül valósuljon meg a szabályoknak megfelelő mértékben! A pontos kapcsolási rajz jelen esetben is aranyat ér, nélküle rendesen rolleren maradhat az ember.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu