Eltérő gumik összkerekes autón
Kedves Autódoki!
A Volkswagen-konszern haldexes összkerékhajtásai (Audi Quattro/VW 4motion-syncro/ Skoda, Seat 4x4) körül terjeng egy hír, mely szerint ezekkel az erőátviteli rendszerekkel szerelt járművekre csakis kizárólag azonos szélességű alufelnit valamint egyforma méretű és mintájú gumiabroncsot szabad csak feltenni különben tönkremegy az osztómű. Igaz lehet ez az állítás?
Milán
Kedves Milán!
Rengeteg megoldás létezik az összkerékhajtás megvalósítására. A gyártók folyamatosan keresik az utat a rendszerek optimalizálására, ami a hétköznapi használatban sokat jelenthet a biztonság növelése és az üzemeltetési költségek alacsonyan tartása szempontjából.
A szerelt kerekek azonos külső átmérője a legfontosabb kritérium, melyet erősen javasolt betartani. Habár a legtöbb modern rendszer már nem alkalmaz részben, vagy teljesen záródó/zárható differenciálművet sem - a feladatot az ESP veszi át a kipörgő kerekek fékezgetésével - és a hátsó hajtás sem állandó: így lehet csökkenteni az energia-igényt. Azonban az eltérő kerékátmérők okozta első/hátsó tengely állandó fordulatszám-különbség nem túl szerencsés. Sok esetben a fékjavítás utáni fékpadi mérés sem javasolt, csak az erre felkészített szoftverű padokon az összkerekes autók esetében.
A gumik kopásával természetesen számol a gyártó is, néhány százaléknyi eltérést engedélyez, de összkerekes autó esetében feltétlenül érdemes szezononként forgatni a gumiabroncsok helyzetén az egyenletes kopás érdekében.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu