Garanciás Fiat letilt a pályán
T. Autódoktor!
2013-ban gyártott Fiat Scudo autónkról van szó. 1997 cm3 dizel, 128 lóerő. A motorszám ill. a tesztek alapján is ez tulajdonképpen egy PSA dízelmotor, a Peugeot Partner ill. Citroen Jumpyval csavarazonos az autó. A hiba 2017 decemberében jelentkezett első alkalommal (kb. 98 000 km volt az autóban) az autópályán haladva.
Akkor jelentkezik a hiba, amikor vagy gyorsítani kell (előzés), vagy pl. emelkedőn a sebességet kell tartani és nagyobb teljesítményre van szükség. Mindegy, hogy a tempomat használatban van-e vagy sem. Az autó általában néhány alkalommal megtorpan, mintha nem kapna üzemanyagot. A jelenség 2-3 másodpercig tart, ha a tempomat használatban van, akkor nem is "dobja ki onnan", tovább tartja a sebességet a hibajelenség után.
Néhány ilyen megtorpanás után az autó "engine failure, repair needed" hibaüzenet mellett leszabályoz. Ekkor már a tempomatból is kilép, ha használatban volt. Ha az első rángatózások közben elveszem a gázról a lábam, akkor nem jutunk el a leszabályozásig, a rángás megszűnik és egy ideig ismét jól megy az autó.
Ha a hiba után az autót leállítom kb. 15-20 másodpercre, akkor a teljesítményvesztés megszűnik, csak a hibaüzenet marad meg. Ha ilyenkor tovább megyek és újra jelentkezik a hiba, akkor már csak az egyéb hibát jelző piros háromszög villan fel, majd az autó leszabályoz. Eddig azt hittem és tapasztaltam, hogy hideg motorral nem jelentkezik a hiba, de azóta több alkalommal is jelentkezett a teljesítmény kiesés, megtorpanás hideg motor mellett is. Például autópályára való felhajtás során, amikor viszonylag erőteljesen gyorsítani kell a sebesség felvételéhez. Mindig gyorsítás, vagy akár egy emelkedőn történő állandó sebességgel történő haladás során jelentkezik a hiba.
Az is előfordult, hogy a tempomat visszakapcsolásakor, pl. 100 km/h sebességről a beállított 120 km/h sebességre történő tempomat vezérelte gyorsítás során jelentkezett a hiba és a leszabályozás. Természetesen a márkaszervizbe vittem, ott azonban az elmúlt 10 hónap alatt nem sikerült sem megtalálni, sem kijavítani a hibát.
A hibaüzenet alapján az üzemanyag ellátás hibájára gyanakodtak, ki is cseréltek egy szenzort majd egy jeladót is, de a hibajelenség nem szűnt meg. Nyáron (talán a kinti melegebb hőmérséklet miatt) alig jelentkezett a hiba, most Ősszel viszont újra előjött, most már provokálható is (erőteljes gyorsítással). A kérdésem, kérésem az lenne, hogy Ön szerint hol lehet a hiba ( a szerviz szerint gázolajellátás, levegő és turbó is szóbajöhet) ill. tud-e javasolni olyan független szervizt, ahova elvihetném az autót.
Jelenleg még él a kiegészítő garancia az autóra decemberig, de tartok tőle, hogy nem sikerül megjavítani addig sem. Nyilván a független szerviz sem fogja azonnal megjavítani, de legalább lenne esély rá, hogy ott gondolkodni is tudnak, nem csak a komputer hibaüzenetéből dolgoznak. Az autót még szeretnénk használni, 5 éves, jelenleg 109 000 km van benne. Egy ilyen motornak szerintem még legalább ennyit hiba nélkül teljesítenie kéne.
Előre is köszönöm tanácsát. István
Kedves István!
Ha a kiegészítő garancia az összes márkaszervizre vonatkozik, könnyebb a szervizváltás, érdemes egy másik szervizt felkeresni a megoldás érdekében. Ha a kereskedő egyéni garanciájáról van szó, akkor valószínűleg csak abban a szervizben érvényesítheti ezirányú jogosultságát. A tényállást érdemes tisztázni, és jó is lenne élni vele, ha már fizetett érte.
A szokásos lemezt tudom sajnos csak feltenni ebben az esetben is - ez a "távgyógyítás" hátulütője: csupán a tárolt hibakódokból kiindulva nem szabad alkatrész-cserét végezni, feltétlenül tapasztalni kell magát a hibát is úgy, hogy a célműszer az autó releváns értékeit figyeli egy tapasztalt szerelővel a képernyő előtt. Sőt, nagyon esélyes, hogy egyszeri vizsgálat nem is elegendő, a probléma előidézése így extra fontosságú az ügyben. Csináljon időt magának és a problémát megoldani készülő szerviznek is arra, hogy a szükséges tesztköröket együtt lefuthassák.
Rendszeres az a probléma, hogy az autó hibátlanul viselkedik a szerviz tesztjei alatt, de az ügyfél már a jármű átadása utáni első útján ismét küszködik ugyanazzal a jelenséggel amivel a szervizbe vitte a járművet. Tehát ne hagyja magát, a sikeres megoldás így önön is múlik! Annak ellenére, hogy a szerviz jóhiszeműen áll hozzá a megoldáshoz, érdemes írásban rögzíteni, hogy a fennálló probléma még jóval a garancia lejárta előtt jelentkezett, így annak lejárta után is igazolhatja, hogy jogosult az elnyúló hibakeresés díjmentességére - ezt nem árt tisztázni a félreértések elkerülése végett.
A teljesítmény-igényre fellépő letiltás a motorvezérlő egyik tipikus önvédelmi beavatkozása. A hiba fellépte közben látható a vizsgálati képernyőn, hogy az üzemanyag nem megfelelő nyomásviszonyai, a szívócsőben uralkodó túl alacsony/magas nyomás, a részecskeszűrő telítettségére vonatkozó értékek, vagy esetleg egy villamossági anomália okozza a problémát.
Épp most rollerezünk egy hasonlóan rosszalkodó Seattal, ahol nagy valószínűség szerint a vezérlőegység belső hibája felelős a letiltásokért. A százezres futásteljesítmény nagyjából a harmada annak, amire a gyártó az autót tervezte, bőven megéri még megjavíttatni: rengeteget kell még dolgoznia a vasnak, hogy megdolgozzon az áráért.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu