Megvan a félmillió kilométer a Mazda 6-osomban, cseréljem a láncot?

2018.11.25. 09:19

Tisztelt Címzett!

Van egy 2010-es, 2.0 benzines Mazda 6-om, amiben átlépte a kilométerszámláló az 500 000 km-t. Az lenne a kérdésem, hogy kell-e ilyenkor cserélni vezérlést? Nem zörög, nem csörög, semmi baja sincs, de jó lenne ezt tudni.

Tibor

Kedves Tibor!

Gratulálok a jubileumhoz! Jó látni, hogy az ős-japán gének mégis tovább élnek egy modernebb konstrukcióban is. A vezérműlánc cseréjére a gyártó nem adott ki konkrét itinert - habár meglehet, hogy a belső Mazda infók tartalmaznak irányvonalakat, ezeket azonban csak japán zászló-fejkendős kiváltságosok ismerhetik.

A lánccsörgés nem nagyon lesz hallható az adott motornál, mert az ősi cselt - a racsnis láncfeszítőt - alkalmazták az LF motorkódú erőforrásban is. Egyszerűen érthetetlen, hogy sok európai gyártó miért küzd a sorozatos lánc-átugrásokkal, ezer-szög-a-mosógépben indítási zajokkal, amikor részben ennyi a trükk: ne csak rugóerőre/olajnyomásra bízd a vezérműlánc megfeszítését. (Amolyan anti-Sziszifusz egység)

A csend azonban lehet alattomos is, valóban nem lehet füllel érzékelni, ha a lánc már kicsit fáradt. Félmillió még forintban is sok - ezresenkként összerakva feltétlenül - tehát valós a kétely a tulajdonos részéről.

A megoldás azonban nagy megbontás nélkül nem lesz elérhető, illetve az ellenőrzés és a csere már csak néhány munkafolyamatnyi távolságra van egymástól. A ricnis feszítő csapjának kint lévő hossza alapján lehet következtetni a lánc állapotára, hiszen a csap mindig követi a lánc kopását.

A feszítőre azonban csak úgy lehet rápillantani, ha az ember leszereli a vezérlés oldalsó burkolatát, ami a motortér jobb oldalának totális szétbombázását igényli. Innen pedig tényleg csak néhány mozdulat az új cuccokat felszórni. Két shortcut lehetséges: az egyik a szelepfedél levétele utáni, vezérműkerekek közötti láncszakasz vizsgálata úgy, hogy a motort néhányszor áttekeri az ember és átlagot von - a láncszemek kopottsága valószínűleg kiszúrható, a szükséges tapasztalattal a háttérben. Vagy leszereli az olajteknőt és a hagyományos, rugós feszítőt alkalmazó olajszivattyú-láncot használja egyfajta jósgömbként.

Ha az autó használatát még sokáig tervezi Tibor, én inkább a nagy megbontásos, cserélős verziót javasolnám, habár nem tudom, mennyi lesz még a mechanikában. A fém hengerfejtömítés elrohadására nem nagyon kell számítani, de a generátor/indítómotor/kuplung/üzemanyagpumpa már azért tartalmazhat kockázatokat. A jármű értéke azonban inkább eszmei, úgyhogy megértem ha addig szeretné használni a vasat amíg megy. Ez egyben egy érdekes kísérlet is, csak drukkolni tudok hozzá!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu