Aktuális lehet a fékcsere?
Kedves Doktor!
Szerencsés tulajdonosa vagyok egy Skoda Yeti 2.0 Tdi 110 Le gépkocsinak. A kocsi 2015. gyártású, 2016. januárban helyezték forgalomba, azóta feleségem használja napi szinten, jelenleg 85 000 km van benne. Minden szervizelést márkaszervizben végeztettünk (horror áron: 6 liter olaj 36 000 Ft?), de így láttuk biztonságosnak , és a garancia is megköveteli. A legutóbbi szerviz alkalmával, azt jelezték, hogy a féktárcsákat és fékpofákat ki kellene cserélni ( ajánlat 240 000 Ft).
Kérdésem: normál/gondos használat esetén előfordulhat-e, hogy a fékbetéten kívül a féktárcsa is elkopjon 85 000 km alatt? Van-e valamilyen átlagos futásteljesítmény meghatározva a gyártó által, egy féktárcsa rendeltetésszerű használata mellett, a cserére vagy a lehetséges kopásra?
Tibor
Kedves Tibor!
Már évek óta él az a jogi lehetőség, hogy a gyári garancia megtartható akkor is, ha a jármű nem a márkaszervizek által van karbantartva. Természetesen számos igény megfogalmazódik a garanciaidő alatti karbantartásokat elvégző szervizzel szemben akár a felhasznált technológia, a szoftverek/gyári információk, célszerszámok vagy a szakképzettség terén, de az út nyitva áll mindenki előtt.
Ebben az esetben azonban fontos tisztázni, hogy a gyári garanciáról van-e szó - amelyre igaz a fenti állítás, vagy a kereskedő külön, személyes garanciája él az autóra, ami az ő saját feltételei szerint működik. A fékek kopása az egyik olyan tétel ami az autó felhasználási módjához erősen köthető.
A nagy általánosságban negyvenezer kilométert el kell fusson egy szett fékbetét, de tartóssága akár százezer kilométerig is elnyúlhat, ahogy akár húszezer kilométer alatt is el lehet koptatni - netán égetni a fékeket.
A féktárcsák általában két szett betétet szolgálnak ki, a gyártó mindig rendelkezik a minimális tárcsa-vastagságról, amelyet nem illik felülbírálni: a túl vékony tárcsa könnyebben vetemedik, ekkor szokott jelentkezni a fékezéskor tapasztalható kormány/fékpedál rezonancia.
A hullámosan hagyott tárcsa pedig zajos fékezést és csökkentett betét-élettartamot jelenthet. A Skoda esetében tehát papírforma szerint akár lehet négy elkopott féktárcsa is az autón, ezt minden esetben mérésekkel lehet igazolni. A gyári méreteken belül akár a gépműhelyes felszabályoztatás is működik, habár ez a gyártó által egyre kevésbé elfogadható technológia. (Attól függetlenül általános esetben használható).
Ha nem bízik a meglévő állapotfelmérésben, érdemes egy másik műhelyt megkérni a státusz azonosítására: így egy újabb kalkuláció is a birtokában lehet, a döntés is könnyebb lesz. Egy prémium minőségű tárcsa nagyjából harmincezer forint körül mozog, a gyári minőségű betét szettje is húszezren felül kapható, a munkadíjjal, fékméréssel, tisztító anyagokkal együtt tehát stimmelhet a kiadott gyári kalkuláció. Természetesen számos alkatrészgyártó van a piacon, számottevően olcsóbban is kapható fékalkatrész a Yetihez. A pótköröket tehát megérheti lefutni, az értelmes alternatíva lehetősége maximálisan rendelkezésre áll.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Belsőség
340 millió forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
