Szabad-e korosodó dieselt venni?

2019.01.15. 18:14

Tisztelt Autódoktor!

Jövő év elején autót szeretnék cserélni. A keret nem túl magas, és nem is részletezném az oldalon sokszor csépelt témát tovább. A kis keretből eredően látókörömbe kerültek régebbi, Euro 3 (1.9 JTD) , vagy fene tudja tán rosszabb besorolású (1.9 TDI 90 v. 110LE) motorokkal szerelt autók. Fenntartásuk során esetlegesen produkált hibákkal, azok javításának költségeivel tisztában vagyok.

Azzal viszont kevésbé, hogy a távoli (4-6 év) jövőben ezeket várhatóan mennyire fogják korlátozni itthon. Budapest látogatása több kevesebb rendszerességgel de szükséges. Ön szerint vállalható-e jelen pillanatban egy ilyen "elavult" diesel motorral szerelt autó megvásárlása, ha a feljebbi időtartamban használni szeretném?

István

Kedves István!

Sajnos elég nagy köd van a dízelek körül törvénykezési oldalon is, gyakorlatilag senki sem tud ezzel kapcsolatban pontos előrejelzéseket adni. Néhány hete kaptuk a hírt egy németországi ügyfelünktől, hogy a hat éves, hibátlan TDI Audiját kell fél éven belül elengednie, ha továbbra is a lakóhelyeként szolgáló városban kíván autózni.

A német hatóságok meg nem tartoznak a "megoldjuk okosba'" kategóriába, úgyhogy valószínűleg ez az autó is kelet felé vándorol majd hamarosan. Magyarországon elég nagy valószínűséggel még nem kell ennyire gyors tiltásokkal számolni.

A hazai járműpark összetétele nagy arányban érintett lenne egy erős szigorítás esetén, azonban a vásárlóerő elég limitált ebben a szegmensben, nem hiszem, hogy sokan megengedhetnék maguknak a néhány hónapon belüli környezetkímélőbb járműre váltást főleg úgy, hogy a régi autójuk eladásából nem számíthatnak számottevően felhasználható összegre.

A városok közötti ingázás szerintem még hosszú időre lehetséges lesz a korszerűtlen motoros autók számára is - ahogy ez tőlünk nyugatra is így van - a városi korlátozásokat inkább szmogriadószerű tiltások, vagy esetleg a belváros frekventáltabb zónáiban aktuális behajtási tilalmak formájában tudom elképzelni.

Én a benzines, vagy a benzin/LPG/CNG alternatívát sem vetném el egyhamar, érdemes ebben az irányban is kutakodni, de természetesen nem feszegetném a dízel iránti vágyát sem.

Sok sikert a váltáshoz, a dízel K-értékét azért tartsa optimális szinten ha lehetséges: ha az autó ma elavultnak számító környezetvédelmi rendszerei hibátlanul működnek, legalább a gyári mértéknél több szennyezővel nem terheli a légkört.

A kiépített, elérhető villanyautózás egyelőre nyugaton is gyerekcipőben jár - vagy inkább rácsos ágyban fekszik: rengeteg víznek kell lefolyni a Duna medrében addig amíg kis országunkban széles spektrumban életképes alternatíva válik a helyi kipufogásmentes helyváltoztatásból.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu