Zöröghet az automata váltó?
Tisztelt Doki!
Egy nagyon aggasztó problémával fordulnék hozzád. Szeretett E90-es BMW-mel (320i) régóta nem merek hosszú útra indulni, mert mindig azt várom, mikor adja meg magát a hatsebességes automata váltó. A váltással soha, semmi probléma nem jelentkezik, akár automata, akár tiptronic üzemmódban használom.
A gond a hidegindítás után jön. Ha elindítom a hideg autót, a motor jár, nincs semmi zaj, de ahogy a féken állva előre vagy hátramenetbe teszem, folyamatos, középhangos zörgés/kerepelés hallatszik. A jelenség pár kilométer megtétele után elmúlik. Az autószerelő a váltóshoz küldött a gonddal, a váltós meg azt mondta, hogy ez nem lehet a váltó gondja. Túl vagyok a váltó olaj + szűrő cseréjén is, de nem változtatott a helyzeten. Van esetleg valami ötleted, hogy milyen irányba lehetne elindulni?
Gábor
Kedves Gábor!
Egy lebontott alsó burkolatos-aknás-hallgatásos vizsgálódás az első javaslat: egy sztetoszkóp rengeteget segíthet a lokalizálásban. (Ráadásul még páncélszekrény kinyitásra és macska szívzörej-vizsgálatra is alkalmas). A nagykerekben/autósboltokban általában kapható, nagyjából négyezerért.
Még mielőtt nagy váltó-cincálásba kezdenétek, a hosszbordás szijakat érdemes levenni a tárcsákról és úgy is csinálni néhány indítási tesztet több hőmérsékleten. A generátor szabadonfutója sok esetben hozza a legrosszabb formáját és szorul/beáll, ami a szíjhajtás erőteljes rázkódását okozza. Ez pedig a szíjfeszítő (és a szíj) idő előtti kopásában is jelentkezik néhány hét/hónap alatt. Továbbá a főtengely szíjtárcsája is megérne egy misét: minden karbantartáskor érdemes ezeket megvizsgáltatni, főleg ha az autó hosszú, külföldi utakra jár.
A típus elméletileg kettőstömegű lendkereket is tartalmaz, ezen a tájékon is lehetnek problémák, ráadásul a kellemetlen hang ekkor a váltó tájékáról hallható, könnyen elvihet az erdőbe a hang forrásának beazonosításában.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu