Remeg az új kuplung

2019.02.03. 07:26

Helló doki!

Van egy Peugeot 307-esem (1,6 HDI - 2007), mely nemrég szervizben járt a kuplung beesése miatt. A szerelő elmondása szerint cserére került a kuplung szett, munkahenger és kiemelővilla, a kettőstömegű lendkerék pedig maradt a régi. Az eddig kemény kuplung puha lett, és az autó 3 napig tökéletesen működött. A harmadik napon a kuplung újra beesett (vagy csak beragadt?). Visszahúztam és azóta is működik. Annyi különbséggel, hogy már közel sem tökéletesen.

Remeg a kuplungpedál, ha benyomom, mikor felengedem, rángat az autó mintha leakarna fulladni. Továbbá benyomott kuplungnál menet közben csikorgó hangot hallani, amit a csúszó ékszíj hangjához tudnék hasonlítani. Ha felengedem a pedált a csikorgó hang is megszűnik. Az általam felsorolt "tünetek" nem állandóak, hol jelentkeznek, hol pedig mintha minden rendben lenne.

Mi lehet a probléma? Szedessem újra szét az egészet a szerelővel?

Dániel

Kedves Dániel!

Perpillanat nem tűnik win-win jellegű szituációnak a történet, sajnos van az úgy, hogy a legjobb szándék és pozitív irányú költségcsökkentési vágy ellenére hiba csúszik a számításba. Nagyon esélyes, hogy ismét bele kell majd nézni az autó erőátviteli rendszerébe, szerencsére nem egy összkerekes szörnyről van szó - viszonylag hamar levehető a váltó a 307-esről.

A hang alapján a kettőstömegű lendítőkerék gyanúba fogható, az ékszíjszerű cincogás az egyik tipikus hangja, ha elindult a nyugdíjazása útján. A hang általában leállításkor és indításkor is hallható, amikor a motor alacsony fordulatszámon forog, illetve beindulás után mikor még nem egyenletes a járása.

Kísérleti jelleggel vágtunk már szét ilyen - és ennél csúnyább - hangon szóló lendítőkereket (a mi nyávog a macska fejében kíváncsiság vezetett) és egy kiszáradt, kopott mechanikájú belvilág látványa fogadott bennünket. Azonnal szétesni tehát nem szabadna egy nyikorgását éppen megkezdett lendkeréknek, de a rezgéseket elnyelni már nem képes fődarab - nevezhetjük a motor lengéscsillapítójának is - sem a motornak de a váltónak sem tesz túl jót.

Nagyon fontos kiemelni, hogy a lendítőkerék gyorsabb tönkremenetele származhat abból is - elég gyakran - ha a motor egyenetlenül jár (injektor hiba, kokszolódás, szelepzárási-problémák, stb), vagy ha nagyon alacsony fordulatszám-tartományban használják (városi üzemmód). Így tehát van mit vizsgálódni a motor körül is. Ezeket a köröket jó lenne még most, az ismételt szétszedés előtt lefutni, mert az is lehet, hogy a nyikorgás/rángatás/lefulladás a motor problémáiból fakad.

Ha a szóban forgó autóhoz elérhető a neves kuplunggyártók által specifikusan fejlesztett DMF-átalakító szett, érdemes megfontolni a beépítését: egy kicsivel több rezgést fog átvinni a hajtás felé, de többet nem kell izgulnia a lendkerék miatt. A beesett kuplungpedál oka lehetett egy nem kifogástalanra sikerült légtelenítés is, a hidraulika szerencsére ennél a kivitelnél még váltóházon kívül van, javítása kisebb megbontással kivitelezhető.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu