Beletört az izzítógyertya

2019.02.28. 17:25

Tisztelt Autódoktor!

Adott egy 2007-es H Astra a sokak által elnyűhetetlennek tartott 101 lovas 1.7-es dízel motorral. A 3-as henger izzitógyertyája sajnos beletörött, kb 10 ezer kilométerrel ezelőtti nagyszervizen (magánszerelő csinálta). Kérdésem csupán annyi lenne, hogy ez hosszú távon okozhat-e károsodást a motornak, illetve lehetnek-e következményei? A szerelőm szerint nem érdemes megbontani emiatt a motort, mert indulni fog mindig. Eltelt azóta jó pár hónap, a hidegekben is simán indul mindig az autó, viszont nem hagy nyugodni a dolog, ráadásul az indulást követő pár kilóméterig világító kulcsos autó is mindig emlékeztet. Beszéltem 2-3 szerelővel akik beletört gyertya kiszedésekkel foglalkoznak, azonban 1 kivételével állítják, hogy ebből a motorból bontás nélkül nem lehet kiszedni. Ön mit tenne a helyemben?

PG.

Kedves PG!

A beletört izzítógyertya rémálom az autósnak és a szerelőnek egyaránt. Nagyon fontos alaptétel, hogy nem a szerelő tehet a gyertya beletöréséről, a konstrukció sajátossága, hogy a hengerfej és a gyertya anyaga túl szoros, sok esetben oldhatatlan kapcsolatba kerül egymással. A mai napig fut egy ügyünk, ahol az ügyfél minket hibáztat egy beletörés miatt, százezres költségünket szándékosan visszatartva - itt a leszedett hengerfejből a gépműhely is csak szikraforgácsolással tudta nagy nehezen kiszedni a csonkot, ami után további megmunkálás volt szükséges a furatban. A kockázatok miatt a legtöbb műhely - most már mi is - inkább be sem vállalja az előre nem látható következményekkel járó izzítás javítást.

opel astra h

A beletört csonk két dolgot tehet használat közben: a helyén marad örökre, vagy egyszercsak kimozdul és egyik irányban elhagyja a furatát. Az első verzió a legjobb forgatókönyv, az autó használata - a világító hibalámpa mellett - valóban lehetséges. Szerencséje, hogy nem Fordja van, ott a motorteljesítményt visszaveszi az elektronika hibás gyertya esetén - a DPF regenerációhoz az izzítást is aktívan használja a motor, érthető a durva beavatkozás.

A legrosszabb esetben a csonk az égéstérbe kerül, hamar rendet téve odabent - ennek beláthatatlan következményei lehetnek, hengerfej/dugattyú/hengerfal sincs ekkor biztonságban. Ennek esélye kevés, de a kockázatot minden esetben az autó használójának kell vállalnia.

Sokan foglalkoznak berohadt porlasztó és gyertya kiszedésével, a mi életünket sok esetben Bárdi Zoli mentette meg, a zsámboki mester mindig precízen tartotta ígéretét és roncsolásmentes motorteret kaptunk munkája után. Érdemes őt is felhívni, habár sajnos a motorterek helyszűke és az alkatrészek ragaszkodása miatt sokszor ő sem tud segíteni a gyertyagondos autókon.

A gyári megoldás a hengerfej leszerelés, gépműhelymunka, sokszázezres költséggel. A "B" terv a kifúrás, ha ez lehetséges. A balkán verzió pedig a beletört csonk helyszínen való rögzítése, hogy az égéstér megmeneküljön - tovább balkánkodva egy megfelelő ellenállással a motorvezérlőt is át lehet verni és a lámpa sem fog visszajelezni. Ez utóbbi elég meredek megoldás, a gányolás fogalmát erősen kimeríti, nem is javasolom ezt az irányt, de elámulva álltunk mikor láttunk egy ilyet. A magyar ember nem turista ugyebár...

A döntés az öné, ebben nem segíthetek. Viszont rengeteg benzines Astrát lehet kapni, ami szintén elfut hat liter benzinnel. Én lehet, hogy ebben az irányban lépnék tovább.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu