Klíma utólag a Skodába?
Tisztelt Autódoki!
Röviden a kérdésem.
Egy Škodával kapcsolatban megkérdeztem a szakszervizt, hogy beszerelnének-e utólag nekem klímát. Készségesen elmondták, hogy nem szívesen vállalnak már ilyet, mert csak a baj és reklamáció van utána vele. Vagyis ezt nem lehet igazán jól kivitelezni, ami gond nélkül működne hosszútávon. Szóval tényleg ez a helyzet? Ez a többi típusnál is így van? Vagy inkább a márka sajátossága?
Tibor
Kedves Tibor!
Milyen Škodáról van szó? Ha még a farmotorosok egyike - esetleg Favorit, akkor igencsak autóépítős a dolog, érthető a szerviz válasza.
Ha már a VW-éra termékéről van szó, akkor technikailag kivitelezhetőbb a dolog, de az átépítés anyagi vonzata miatt nem biztos, hogy - azaz biztos, hogy nem - az évszázad üzlete a klíma-konverzió.
Újként is lehet(ett) komplett szetteket kapni - ezek ára csaknem félmillió forint körül lehet manapság, a bontott esetében pedig legjobb komplett autóból kiszedni komponensenként az alkatrészeket - újban megvéve konzolonként, csövenként még drágább a dolog - az aranytojást tojó tyúk is erősen kimerülne a végére.
Egy komplett donorból gyári szintű átépítést lehetne végezni, de ott sem jön ki pozitívra a matek általában. Jó, azért leírni könnyebb, mint megcsinálni.
Ha a cucc megvan, a beszerelés sem túl egyszerű, az autó orrának, motorterének és műszerfalának komplett szétbombázására lesz szükség. Ez munkaidőben szintén tetemes. Ha talál is valakit a mostani munkaerő-hiányos időkben, olyan hatszámjegyű munkadíjjal számoljon, amely leginkább kettessel/hármassal kezdődik. Egy ilyen megbontás után - főleg, ha egy korosabb autóról és bontott alkatrészekről van szó - valóban előjöhetnek problémák, melyeket valahogy orvosolni kell: erre utalhatott a szerviz.
A fentiek miatt jön mindig a tipikus tanács a végére: megfizethetőbb, egyszerűbb és gyorsabb egy eleve klímás, azonos modellre váltani. Vagy, ahogy eleink csinálták: tetőablakot vágattak a testre.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu