Kábel hosszabbítás

2019.06.14. 12:26

Tisztelt Autódoktor!

Nemrég a család egyik autójában érintkezési hiba miatt összeolvadt az egyik fényszóró csatlakozója. Gyorsan vettem hát H4-es csatlakozót, hogy kicseréljem, viszont szokatlan módon a csatlakozót úgy 15 centiméteres vezetékdarabokkal szerelve kaptam. Jobb híján egy csokival kötöttem össze az autó és az új csatlakozó vezetékeit, gondoltam később majd megforrasztom. Azóta olvastam, hogy autóba inkább a krimpelt kötéseket javasolják, krimpelős vezetéktoldót viszont az általam látogatott villamossági vagy elektronikai boltok közül egy sem tart. A kérdésem tehát az, hogy tulajdonképpen hogyan kéne szerelni egy ilyen csatlakozót?

Tamás

Kedves Tamás!

11080142
Fotó: Papp Tibor / Totalcar

Vajon Gombóc Artúr ezt a fajta csokit is szereti? Talán már sosem tudjuk meg... Én a zsugorcsővel szigetelt, forrasztott kötést javasolnám a hiba megszüntetésével kapcsolatosan. A gyártók sok esetben adnak villás-összenyomós kapcsokat - pl. vonóhoroghoz, tolatóradarokhoz, de számos egyéb, forrasztásmentes megoldás is létezik az autóiparban. Azonban a mai kábelkötegek a legkisebb szigetelési hiányosság mentén (sőt, sokszor az ép kötegen belül is) hamar elkezdhetnek korrodálni, ami rengeteg kellemetlenséget okozhat hosszú távon, így a legjobb megelőzni a bajt: a nedvesség maradjon csak távol, ahogy a kontakthiba is.

Az utólagos csatlakozókhoz az esetek többségében rögzített kábelszakasz is jár a könnyebb és biztosabb beszerelés érdekében. Azt is érdemes megnézni, hogy miért olvadt meg a régi stekker: a nagyobb teljesítményű izzó beszerelésén kívül a gyárilag alulméretezett csatlakozófelület, vagy a korrodált, oxidálódott érintkezők is okozhatnak túlmelegedést. Szedje szét a másik oldali izzó csatlakozóját is: sok esetben már ez a mozgatás segíthet a probléma megelőzésében. A lazának tűnő érintkezők összenyomásával a kontakthiba megszüntethető, így a melegedés is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu