Vettem egy tökéletes Rover 75-öt, hogyan óvjam?
Tisztelt Cím!
Régi vágyam volt, egy gyári állapotú Rover 75-ös megvásárlása. Az elmúlt hetekben rám ragyogott a szerencse: sikerült találnom egy 2000-es évjáratú 2.5 V6 motorral felszerelt példányt, amelyben mindösszesen 21 900 km-t mutat a km számláló.
Hihetetlennek tűnt, hogy létezik ilyen, de az autó többszöri teljeskörű átvizsgálása, a szervizkönyv megtekintése után elmondható, hogy az autó valóban az, aminek hirdetik. Az elmúlt 10 évben garázsban állt, kb. ezer km-t mentek vele, amiről a központi járműlekérdező rendszerben is megbizonyosodtam.
Kérdésem az lenne, hogy ilyen kevés, szinte 0 használat után, az autót megvásárolva mire figyeljek különösen oda. Az autó garázsban állt.
Miklós
Kedves Miklós!
A vágyakkal nincs mi egyebet tenni, mint megvalósítani őket: örülök, hogy önnek sikerült! Igazi kincset talált, az angol autógyártás egyik végső mementóját, az utolsó jégtábla darabot, melyen még a vadászó jegesmedve utolsó talplenyomata látható. Ez az autó sokkal kisebb respektet kapott az élettől, mint megérdemelte volna. A most harminc éves korba forduló egykori kedvenceink masszív árnövekedéséből kiindulva érdemes lenne elgondolkozni, hogy a karbantartásokat elvégezve továbbra is kímélő üzemmódban tarthatná a járművet, így simán oldtimer válhatna belőle, ami valószínűleg jobban kamatoztatná a befektetett pénzét, mint tenné azt egy bankbetétben, vagy párnahuzatba varrva. A véhat' pedig megédesíthetné a vasár- és ünnepnapjait.
Egy alapos karbantartás nagyon ráfér a masinára: a szűrők/olajok, fék/kuplungfolyadék-töltet, fagyálló folyadék alapból cserés. Fontos lenne az összes féket szétszedni/járatni/beállítani, és hátravan még a fekete leves: a vezérlés. A gyár 150 000 kilométerben és 70 hónapban határozta meg a ciklust, mely utóbbi már duplán lejárt.
Keressen egy olyan műhelyt, ahol rendelkeznek a megfelelő célszerszámokkal. A kissé túlkomplikált, háromszíjas megoldás időszakos szervize nyugalmas, koncentrált csavarozgatást igényel. A csaknem húsz éve ácsorgó vízpumpa tömszelencéje is használat közben köszönhet el, érdemes újat tenni bele, ez áll a porszáraz szimmeringekre is, melyből legalább hét darab van a fogasszíjak mögött.
A 25 000 kilométeres karbantartási ciklus ezúttal hoppon marad, de évente érdemes az olajtöltetet lecserélni, mielőtt az autó megkezdi a nyári szezont. A gyári olaj-ajánlásból a 10W-40/5W-40 közül érdemes választani, az SJ/A2 specifikációt jó sok dobozon megtalálja.
Mondanom sem kell, de a Parkoló Parádé ugyebár alapvetően kötelező jellegű esemény a fiatalos öreg bárónak... dressz-kód nincs, nyakkendő viselése hangulata szerint.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu