Ez egy guruló kémiaszertár, hogyan óvjam?
Tisztelt Autódoktor!
Egy Citroen C4 Grand Picasso 1.6 BlueHdi (2017, 42e km, 120 Le, AdBlue) friss tulajdonosa vagyok. Első dízelautómról van szó, sok szempontból tapasztalatlan vagyok. A használat arányait tekintve jelentős lesz (kb. 40 %) a kisebb távok, pl. városi üzem aránya, kb. havonta egyszer egy 2 x 60 kilométeres táv, évente néhány alkalommal autópályázás. A motorolaj és a gázolaj szempontjából a minőség nem kérdés.
A részecskeszűrő működésének hosszabb távú biztosítása érdekében szükséges és érdemes-e az ún. DPF adalékok (vagy hasonlók) alkalmazása? Amennyiben igen, kérem, hogy javasoljon konkrét termékeket, illetve minden más olyan módszerre és termékre szívesen fogadnék javaslatot, ami nem csak a részecskeszűrő, hanem általában a dízelautó hosszútávú hibamentes működése érdekében alkalmazható lenne.
Pál
Kedves Pál!
Nem fog szeretni, de az ön helyében a városi üzemhez nem vettem volna dízelmotoros autót, legfeljebb valami régi, füstös ős-kattogóst, de azért már lassan nálunk is lőnek. Adalékot nem javasolnék, a kipufogórendszerben kőkeményen programozott kémiai folyamatok zajlanak, nem kellene bevinni a képletbe zavaró tényezőket. A kipufogójára nagyon vigyázzon, minden eleme vagyonokat ér.
A meglévő körülményeket figyelembe véve több autópályát iktasson be a használatba, és a gyakori kis, városi utakra inkább kerékpárt/tömegközlekedést vegyen igénybe. Az autó karbantartását pedig kizárólag olyan szervizre bízza, ahol rendelkeznek a szükséges célszoftverekkel és tapasztalattal. Itt már feltétlenül igaz, hogy komplett rendszerben kell gondolkozni, és az utólagos átalakításokért extra nagy körmös járna a mérnököktől. Az olajcseréket tizenötezer kilométer megtétele után érdemes beiktatni, a vezérlés cseréjére pedig már 150.000 kilométer megtétele után gondoljon. Ez az autó az autópályára született, érdemes ott használni a legtöbbet.
Az ADBLUE rendszeres feltöltése alapvető, ezt a rendszer is kényesen kezeli és szól, ha kifogyóban van a karbamid-oldat. Ha hozzáértő szervizben kerül sor a karbantartásra, a kollégák is szólni fognak, illetve elvégzik a feltöltést, ahogy a DPF telítettségét is ellenőrizni fogják. Ez utóbbi nagy karbantartása felhasználás-függő, de általában 90-120.000 km körül eljöhet az ideje.
A szokásos, turbós motor felhasználási tanácsok itt is aktuálisak: hidegen ne hajtsa, erőltetett menet után pedig legalább 30/60 másodpercig hagyja alapjáraton kattogni az erőforrást, hogy a feltöltő lelassuljon. Ez utóbbit a STOP-START rendszer általában nem tartja számon és az első lehetőség alkalmával lekapcsolja a motort. Ezt megelőzendő, érdemes indítás után egyből inaktívvá tenni a STOP-START-ot.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu