N+kézifék = P?
Üdv dokik,
Automata váltós autóval (új Suzuki S-Cross) garázsból kiállva, amíg kiszállok és becsukom az ajtót, mi lenne a legjobb fokozat: P, N vagy D + kézifék behúzás?
László
Kedves László!
A kapcsolt fokozat behúzott kézifékkel olyan, mintha egy megfeszített íj elé állna bekötött szemmel. Ilyenkor az erőátvitel és a motor is hajtaná a kerekeket, csak a fék tartja egy helyben az autót. Sok tipus (pl. BMW, Mercedes, néhány VW modell, stb.) eleve magától visszarakja "P" állásba a váltót, ha az ajtót járó motor mellett kinyitja a sofőr.
Ez a gumis emelőre való ráálláskor van, hogy mókás helyzeteket szül, ahogy akkor is, ha az ember hagyományos módon, az ajtót résnyire kinyitva, hátrapillantva szeretne tolatni. Igaz, erre való a visszapillantó tükör és a kamera/radar kombó, de vannak olyan helyzetek, mikor az ember csak a szemének hihet.
"N" fokozatban már hagyhatja az autót kézifékkel való rögzítés mellett, ekkor az ajtót kinyitva az autó minden bizonnyal fel fogja hívni a figyelmét arra, hogy ne rakta "P"-be a váltót, de itt nincs nagy kockázat - azaz ugyanannyi, mint a hagyományos váltónál üresben hagyni a váltót és kézifékkel rögzíteni az autót.
A legjobb tehát a "P" állás, melyet kézifékkel csak akkor kell kombinálni, ha meredek lejtőn állna az autó. Ilyen helyen való parkoláskor először engedje rá az autó súlyát a kézifékkel rögzített kerekekre, majd ezután kapcsoljon "P" fokozatot. Ez azonban csak rövid távú parkolás esetén javasolt, a hónapokig egy helyen álló, behúzott kézifékű autó (pl. téli szezon alatti tárolás) fékberendezése vetemedhet/korrodálhat a kézifék szorítása és a bejutó pára miatt.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu