Elhangolt porlasztók, random kódok

2019.11.29. 10:16

Üdv Doki!

Tanácsodat szeretném kérni!

Egy 1.6 tdci motorral szerelt 2014 es Ford Tourneo boldogtalan tulajdonosa vagyok. Porlasztók elkezdtek haldoklani az autóban(Siemens Piezo). A szerelő (tűzoltásképpen) tudott állítani a befecskendezési értékeken, a probléma ezután jött. Szerelés után fel kell tanítani ezeket a porlasztókat, de ez az én autóm esetében nem sikerült. Kinulláztuk a rendszert a márkaszervizes géppel, de ez sem oldotta meg a problémát. Nem tanul a porlasztó, az autó csörög, csattog.

Az autóban egyébként motorcsere történt két éve még az előző tulajnál.

Kérdésem, hogy új porlasztók megoldanák-e ezt a problémát, vagy esetleg máshol keressem azt?

Losi

Kedves Losi!

Az injektorokon található kódok újkori tulajdonságaikat jelölik és tudatják a vezérlőegységnek. Ahogy az injektor kopik, a vezérlőegység egy darabig korrigálja az értékeket a megfelelő befecskendezés érdekében.

Egy bizonyos fokon túl természetesen nem tud menni, ekkor kezdődnek a bajok a motorháztető alatt - pl. a részecskeszűrő regeneráció ciklusai megszaporodnak, egyenetlen lesz az alapjárat, fura lesz az autó szaga, stb.

Ha a kolléga mechanikus javítást végzett az injektorokon, de nem határozott meg hozzájuk új kódokat - ezt a professzionális padok tudják elvégezni rengeteg mérési pont felvételével - akkor az injektor tulajdonságai és a kód által leírt jellemzők nem találkoznak. Ugyanez a helyzet akkor is, ha egy laza csuklómozdulattal törlésre kerülnek az injektorok önadaptációs értékei. A vezérlő egy idő után valamilyen szinten alkalmazkodik a helyzethez - a főtengely hengerekre lebontott gyorsulásából ki tudja számítani a korrekció mértékét - de ez eltart egy darabig, és korántsem lesz olyan pontos, mintha a kódok alapján egy-egy komplett leírást kap a beépített injektorokról.

Ha a helyzet nem javul - és nagy hiba esetén nem is fog - akkor az injektorok próbapadi mérése, javítása, megfelelő kódolása és profi programozása szükséges a hibátlan motorüzem érdekében.

Az autó jelenlegi tartós, nagy terhelésű használata a részecskeszűrő túlterhelésétől kezdve a kelletlen motorüzemen és kellemetlen hangokon át a motor mechanikai meghibásodásáig vezető problémákat okozhat, nem érdemes kockáztatni. Ha egy porlasztó elkezdett lecsúszni a lejtőn, csak a javítása segíthet, nem érdemes alternatív gyógymódokkal kísérletezni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu