Száz felett túlmelegedik az Audi

2020.03.23. 09:43

Üdv doki!

Van egy Audi A4 -es 2.0 autóm, 2013 évjárat. Egyik nap felmelegedett a hőfok már majdnem 130-at mutatott. Azonnal megálltunk és tettük amit kell ilyenkor: megvártuk míg visszahűl. Kicseréltük a termosztátot, amiről kiderült, hogy nem nyitott ki időbe vagy csak félig. Elmentünk kipróbálni és megint felment több mint 100 fokra. Kicseréltük a tartály kupakot is.

A ventilátor tökéletesen működik. Olajt is cseréltünk időközben. A vízpumpa is működik. Mégis 100 km/óra felett nagyon felmelegszik a víz.

Elvittük egy másik szerelőhöz aki azt mondta, hogy ami okozhatja ezt a hibát, azok az alkatrészek ki lettek cserélve. Egy valami okozhatja még, a vízpumpa. De ugye nekünk azt mondták működik. Igen működik, csak gyors vezetésnél nem úgy, ahogy kellene. Így azt tanácsolták, cseréljük ki a vízpumpát.

A kérdésem a következő lenne. Lehetséges-e hogy a vízpumpa működik, de gyors vezetésnél nem működik úgy ahogy kellene és túlmelegszik a motor?

Köszönöm a válaszát. Péter

Kedves Péter!

Becsszóra nem haragudtam volna meg, ha elárulja az autóhoz tartozó motorkódot, esetleg az alvázszámot, vagy legalább azt, hogy benzin/dízel üzemű a paripa.

Ha az álló autó alapjáraton ketyegő motorral pontosan tartja az üzemi hőfokot akár órákig is, érdemes próbálkozni a klíma felkapcsolásával, mert amellett, hogy a kondenzátor (alias klímahűtő) előtt levő ventilátor bekapcsol, a kondenzátor megemelkedett hője plusz terhelést rak a hőfok-menedzsmentre.

Hasonlóan érdekes az is, hogy a túlmelegedett motor hője lehozható-e a normál tartományba az utastér fűtésének felkapcsolásával? Ez utóbbi módszer inkább javasolt a túlhevült autó gyors visszahűtésére, a hirtelen leállított, forrongó hűtőrendszerű motor nagyobb kockázatot tartalmaz, hiszen a vízpumpa hűtőfolyadék-keringtetése is megszűnik.

A villamos segédszivattyú és a termoszifon-elv nem lesz képes a hatalmas hőmennyiség elvezetésére: a hengerfej környéke ilyenkor közel áll a meghibásodáshoz.

A vízpumpák trükkös hibái között az egyik leggonoszabb a tengelyen megforgó lapát esete, ami leginkább a műanyag lapátos kivitelekre lehet igaz. Ebben az esetben előfordulhat az is, hogy csak bizonyos terhelés mellett szalad fel a vízhőfok. A hiba kiderítéséhez a pumpa kiszerelése és alapos vizsgálata szükséges.

A másik, rendszeresen előforduló gond pedig az autó orrában levő hűtők elszennyeződése. A klímaszezonban számos alkalommal nem kell többet tennünk egy rossz hatásfokkal működő klíma érdekében, mint kis nyomásra de nagy vízmennyiségre állított slaggal kimosni a hűtőkben és azok között összegyűlt szennyeződést. A Pantone színskála fekete színei között is a legsötétebb kockákkal passzoló színű víz szokott távozni a lökhárítók mögül, és a rendszerek megkönnyebbülve állnak vissza normál üzemi nyomásaikra és hőmérsékleteikre.

Első lépésként ez utóbbit javasolom elvégezni az autón, több alkalommal is jártunk hasonlóan. Azt is vegyék számításba, hogy a probléma tapasztalása előtt történt-e javítás az autón: jártunk már úgy is, hogy a szórakozott elődünk fordított forgásiránnyal kötötte be a ventilátort, amely a menetszél megjelenésekor gyakorlatilag megállította a hűtők körüli levegő normális áramlását.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu