Döglődő városi oroszlán

2020.03.29. 21:04

Tisztelt Autódoktor!

Az autóm hidegindítás után rögtön leáll. Magyarul állt az autó éjszaka és reggel mikor indulok vele elindul, de 2-3 mp után leáll. Nem kell, hogy éjszaka álljon, elég ha lehűl a motor és utána rögtön produkálja ezt.

A problémát úgy tudom orvosolni, hogy nyomom neki a gázt, amikor elindul 1500-2000-es fordulaton 20-30 mp-en keresztül. Ezután pedig nem áll már le. Egy ideig nagyobb gázadásnál iszonyatosan nagyokat rántott alkalmanként és vagy megindult néhány rángatást követően vagy ha nem, akkor nem kínoztam tovább és felváltottam. Nemrégiben "depollution system faulty" hibát írt ki a műszerfalon a kijelző, ami hibaolvasás alapján a 4. henger gyújtáskimaradását jelezte.

Kiderült, hogy a gyújtótrafó rossz volt. Ezt cseréltük, a hiba eltünt, de hidegindítás után a motor ugyanúgy leáll, pedig titkon reméltem, hogy ezzel az új gyújtótrafóval ez a probléma megszűnik, de nem sajnos. Illetve a motor rángatás sem tünt el. Ami még talán érdekes, hogy a fogyasztás is a központi számítógép szerint megnőtt. Eddig télen átlagos használat mellett 9-9,5 liter volt most ez 10,6 a jelenlegi kiírás szerint. (Bár hozzátartozik, hogy folyamatosan nyomom neki a nagyobb gázfröccsöket, hogy 'teszteljem' ugyan mi történik, illetve az indítások sem normál mederben zajlanak...)

A gyertyák nagy feketék voltak, amikor a trafokat cseréltük. A motor nagyon kokszos egyébiránt. Azt én is tudom, hogy az olajat nagyon zabálja 1-1 hosszabb út alkalmával.

Az autóműszerész szerint a gyertyák még jó állapotban voltak, de ezeket azért cseréltem, hátha,....de nem. Valamint sokat olvastam egy bizonyos Spuri üzemanyag adalékról. Ezt már így végső elkeseredésemben vetettem be a sok pozítív hozzászólások következtében. Most 3-4 napja öntöttem bele egy adagnyi adalékot 25 liter benzinbe. Azóta nem sokat mentem vele. 60-80 km-t és azt is városban. Sok dolgot nem vettem még észre, de ehhez állítólag 4-5 tanknyi benzinnek el kell mennie, hogy a jótékony hatásai megjelenjenek. Szóval ilyen problémám van és egyenlőre 'mindenki' tehetetlen...

Egyébként Peugeot 308 2007-es. 1.6 Benzin 110 kW-os. (5FX) 71 000 km van benne. Mióta nálam van 14 000 km ment bele és az 95%-ban városban történt.

Zsolt

Kedves Zsolt!

Válaszút elé érkezett. Ha erős kötődést érez a jármű iránt, akkor készüljön fel, hogy az autó piaci értékéhez képest - de amúgy is - irreálisan sok pénzt kell elköltenie az Oroszlános Herceg hibátlan állapotának megvalósítására. Csupán a számokat nézve ez bizony gazdasági totálkár, a szív és a lélek igényeinek kielégítésére azonban az ember sokszor nem számolja a pénzkötegeket. A nevezett tipus azonban nem lesz hőn vágyott young/oldtimer, úgyhogy nagyon sokat kell majd taposnia a felújított autót, hogy az megdolgozhasson az áráért, ha a javítás menüpontot választja a menekülés helyett.

A Prince motorokról regényeket lehet olvasni a Totalcar oldalain, házi szakértőnk is van a típushoz, Tibi nagyon alaposan feltárta a konstrukció összes nyűgjét és javítja is őket tucatszám, de valamiért mégsem ilyet használ sajátként.

Ennek a Prince-nek sajnos nem gitár, hanem sárga fénnyel megvilágított, csepegő lánc lenne a jele az oviban.

A nagyobb gondtól haladnék a kisebb felé. Az olajfogyasztás megállítása nélkül nem sokat ér ez a motor. Sajnos a turbótól elkezdve a hengerfejen át, egészen a gyűrűsorig húzódhat a felújítás szükségessége. Ha szerencséje van, csak a dugattyúgyűrűk ragadtak meg, de a leszedett fejet kár nem felújíttatni, a dupla szétszedés is komoly pénzügyi tétel. Ez a várható költségek zöme, ha ezen túljut az ember, akkor kicsit fellélegezhet. A nem túl jól sikerült lánchajtás a feszítőivel együtt szintén okozhat fejfájást, a hosszú gyári olajciklus, a városi üzem és a direkt befecskendezés is elősegíti az erős kokszolódást. A szelepek tányérjain a vastag lerakódás borítékolható, de leginkább kapargatható, habár a dióhéjas tisztítás jelentené a tuti megoldást - a szétszedett hengerfej esetén ez a lépés kihagyható, a gépműhely klasszikus módon javítja a fej minden nyűgjét.

Ez utóbbi lerakódás már simán okozhat magában is alapjárati problémát, de a klasszikus fojtószelep problémakör és az üzemanyagrendszer hibája is állhat a háttérben. Az adalék erre nem nagyon nyújt megoldást.

A szívócsőnyomásra kihegyezett rendszer érzékelői is szeretnek eldugulni - a koksztól - érdemes őket gyakran tisztítani: hiba esetén szintén alapjárati és teljesítmény problémák lesznek elkönyvelhetőek a használat során.

Ha továbbra is 95 százalékban városi körülményekre keres autót, én nem ezt a 308-ast javasolnám. Városba egy kis gokart javasolt, a lehető legegyszerűbb technikával: benzines motor feltöltő nélkül. Ha rendbe is hozatja a 308-ast, tartogassa hosszabb utakra és vegyen mellé gombokért egy Seicentót - kétszázért kap egytulajos, tiptop állapotút. De francia fronton maradva, ugyanez a kategória egy 106/206/306/307 is. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu