Zajong a szíj a Focusban

2020.04.30. 10:35

Tisztelt autódoktor!

Van egy 2005-ös Ford Focus autónk (1.6 16v ti-vct, 115 Le, benzin). Felmentünk pár napja az autópályára és bekapcsoltuk a klímát. Nem is volt semmi gond kb fél percig! Aztán arra lettünk figyelmesek, hogy daráló hang jön a motortérből. Kikapcsoltuk azonnal a klímát és a hang is megszűnt.

A legközelebbi pihenő helyen félre álltunk es észrevettük, hogy az ékszíjból hiányzik majdnem a fele egy 10 centis szakaszon. Elvittük egyből a legközelebbi szervizbe, viszont ott azt mondták, hogy semmi köze nem volt a klímának a jelenséghez! Mivel nem ismerem a szervizt, így önhöz fordulnék a kérdéssel, mivel akkor kezdte mikor bekapcsoltuk és akkor hagyta abba mikor kikapcsoltuk!

Attila

Kedves Attila!

Vannak autótechnikai megoldások, melyek miatt néhány édesanya nagyon erősen, csökkenthetetlenül csuklik a tervezőmérnök/tervezési költségmenedzser vonalon.

Az egyik ilyen remek konstrukció, a szíjfeszítő nélküli, anyagában megfeszülő hosszbordásszíj. A "Stretch-belt" - zsargonosan: "sztrecsi", avagy "takonyszíj" használatával ügyesen megspórolták az állítható/automatikus szíjfeszítők használatát - ami nagy számú legyártott autó esetében hatalmas költség-megtakarítást jelent, tehát financiálisan érthető a lépés.

Azonban a felhasználó egy tízes skálán erősen két számjegyű pechhel fog rendelkezni, ha a kérdéses szíjhajtás időszakos karbantartása nem valósult meg a szervizben. Márpedig ha nem nagyon muszáj, senki sem nyúl örömmel eme találmányhoz, mert még célszerszámmal is nyűg az ilyen szíjak cseréje. Célszerszám nélkül pedig a sokkezű Síva, minden kezében egy-egy kulccsal, csavarhúzóval, feszítővel és sebtapasszal sem tudja úgy cserélni/javítani a szíjakat, hogy egy icipici negatív jelző ne fogalmazódna meg ott a fejében leghátul, valamelyik lebenyében. Istenségnek lenni nem jó dolog, mert a szitkozódás örömét alanyi jogon eleve elveszíti az érintett. Karramba!

A szíjhajtás hangja változhat attól is, ha a terhelése változik. A klíma/generátor/szervó működése extra terhelést juttat a szíjhajtásra, ráadásul a motor fordulatszáma is megváltozhat, ami szintén fontos tényező. A gondokkal küzdő szíj/görgő/hajtott-hajtó komponens így többé-kevésbé előre jelzi, ha gondja támad.

Külön említendő a generátor szabadonfutója, mint ügyeletes bajkeverő. A szíjhajtás kímélésére kitalált szerkezet lassú és gyors kimenetelű rongálásra is képes, a szíj bordás felületén sokszor nyomon követhető a hibája.

A főtengely szíjtárcsája is tönkremehet, a sok esetben két/három elemből álló, gumis betétű/vulkanizált, rugalmas tárcsák a cincergéstől a kattogáson át a csiszatolásig mindenféle hangot adhatnak, rosszabb esetben a tárcsa mögé feszült szíjdarabkák a vezérműszíj alá is beforoghatnak, azonnal átugrasztva a vezérlést: ennél drágább hosszbordásszíj-csere nem nagyon létezik. Az előbbi hang-spektrum igaz a szíjakra is. Egy kis folyadékot a szíjakra juttatva (wd-40/féktisztító/de akár víz is) hamar eldönthető, hogy a szíj, vagy inkább egyéb komponens zajong.

Gyakori kopás, amikor a szíj hosszbordái (PK-i) részben/egészben leválnak, ebből ütemes hang lészen és hamar önpusztításba csap át a jelenség. Ez a hiba a szíj korából, de a többi alkatrész problémás működéséből is kialakulhat. 

A szerviz feladata a karbantartások alkalmával ellenőrizni a szíjhajtást és biztos döntést hozni arról, hogy a következő karbantartási ciklust megfutja-e az érintett alkatrészek összessége. Ha nem, akkor minél hamarabb meg kell szüntesse az érintett hibákat, illetve a hibák okainak feltárása is alapvető teendő, hogy ismét biztonságossá tegye az autó használatát.

A klíma kapcsolgatásával tehát változhat a szíjhajtás hangja is, de a zörejek a kompresszor problémáját is jelezhetik. Az esetleg fixre álló kompresszor-bél esetén a szíjhajtás megmenekülhet a beépített védelemnek köszönhetően, de ha a kompresszor szíjtárcsája/kuplungja hibásodik meg, az legtöbbször a szíjon is nyomot hagy - de ezt sokszor nem látni, mert nem mindenki ballag vissza az autópályán az elhagyott szíjért.

Ha a javítás után a panaszolt hang megszűnt, a kollégák valószínűleg megszüntették a problémát. Ha kétségei vannak, akkor vigye el az autót a kedvenc szervizébe, hogy a megszokott szakemberek egy gyors állapotfelmérést végezhessenek. Ha hosszú útra indul a kocsival, érdemes egy szett szíjat a csomagtartóba készíteni, mert nem biztos, hogy bárhol/bármikor beszerezhető a sima szíjjal nem pótolható, rugalmas alkatrész.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu