Olajos lett a vezérműszíj a Focusban

2020.05.26. 14:56

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2008-as 1.6-os Ford Focus autón közel 1 éve volt vezérműszíj cserélve. Nem sokkal később elkezdett szivárogni a szelepfedél felől az olaj, olyan szinten, hogy a szíjra is jutott belőle. A szivárgást megszüntettem, az olaj azonban megmaradt a motorblokkon, szíjakon, görgőkön.

Mennyire kell sürgősen cserélnem a szíjat ilyen esetben? Érdemes valahogyan lemosni(ha igen, mivel?) és elegendő gyakran ellenőrizni a következő csereperiódusig vagy nagy a kockázata, hogy elszakad az olajszennyeződés miatt?

Péter

Kedves Péter!

Papírforma szerint a szárazon futó vezérműszíj (létezik olajban futó verzió is néhány mai modellen) semmilyen olajos/fagyállós/üzemanyagos szennyeződést sem kaphat egyik felületén sem.

A szíjak gyártói kifejezetten tiltják a termékeik érintkezését bármilyen kemikáliával, garanciális ügyekben azonnali elutasítás születik, ha a szennyezettség bizonyítható.

Gyakorlati tapasztalatunk az, hogy ha a szíj hátoldala egészen kis mértékben szennyezett (valóban csak néhány csepp olajról van szó, amely néhány cseppnyi foltot okozott a nem fogazott felületen - pl. nívópálcáról lecsöppent mennyiség), akkor egy diszkrét felületi tisztítással a kockázat megszüntethető. Ezt egy kis féktisztítós ronggyal, finoman kézzel törölgetve, a motort áttekerve lehet elvégezni, és néhány száz/ezer kilométer megtétele után ismét ellenőrizni kell a vezérlést, hogy teljesen szárazan teszi-e a dolgát a burkolatok alatt.

Azonban ha a szennyezettség olyan mértékű, hogy a vezető/feszítő görgők is olajosak lettek, vagy a szíj fényesen csillog az olajtól, esetleg a fogazott oldala is szennyeződött, akkor az olajszivárgás megszüntetése, a vezérlés szétszerelése, tisztítása és egy új vezérműszíj beszerelése a kötelező lépés.

Kifejezetten gondolni kell arra is, hogy néhány komponens (pl. a görgők) tárolni is tudják a nem kívánt olajat, amely idővel ismét az új szíjra kerülhet. Egy görgő teljes tisztítása pedig nehéz, hiszen a benne levő gyári kenőanyag kimosásával az élettartama is csökken, tehát nem lesz megbízható. Cseréltünk már komplett vezérlést garanciában hibás (vagy hibásan beépített) szimmering miatt. Kockáztatni nem érdemes, a szíjszakadás/vezérlés átugrás hatalmas károkat okozhat a motorban, sokkal nagyobb költséget okozva, mint amennyit a szíjcsere jelent.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.