Lenyomott fékpedál, nulla lassulás
Üdv doki,
A következő, kissé rémisztő problémával fordulok Önhöz. Az utóbbi 2 hónapban már nem először fordult elő, hogy a reggeli elindulás után az első fékezéskor a fékpedál padlóig leszalad teljes fékerő hiányában (a vérnyomásom meg a plafonig), majd csak a második megnyomásra reagál és ezután már tökéletesen működik. Ez leginkább azután fordult elő, hogy 2-3 napot állt az autó. A fékrásegítő hibájára gondolok, de eddig még nem vettem észre semmilyen furcsa hangot (sziszegés, sípolás), folyadékszivárgás nem tapasztalható és a szint is rendben van. Az autóm egy 15 éves Audi A6 C6.
Ön szerint mi okozhatja a fékhibát? Bertalan
Kedves Bertalan!
A fékrásegítő hibája esetén inkább a kemény fékpedál lenne a jellemző, ami sok esetben (előrehaladott problémával a fedélzeten) nem csupán indítás után, de gyakorlatilag bármikor jelentkezhetne, ezzel valódi veszélyhelyzetet teremtve: mondjuk a gyalogátkelő helyhez közelítve rendkívül nagy bajt okozhat a hirtelen csak izomból benyomható fékpedál.
Az ön esetében inkább hidraulikus probléma állhat a háttérben: a tipikus főfékhenger-meghibásodás, vagy akár egy ABS/ESP aggregát (alias:kocka) belső gond.
A szokásos lépéseken végig kell menni: fékfolyadék cseréje, a szakszerű, aggregát-aktivizálással egybekötött gyári metódussal elvégezve. A "kocka" belső szelepeinek, nyomástárolójának működtetése, átmosása, folyadékcseréje nélkül az egész művelet fabatkát sem ér. Ezeknél a rendszereknél (immár huszonéves autókban is szép számmal van ilyen rendszer) a "pumpáljuk át lábbal, gyorsan" ősi módszer nem válik be, sokszor csak rosszabb lesz tőle a fék, mint volt.
A fékrendszer tüzetes átvizsgálása is alapvetően szükséges, a féknyergek belső hibája, de akár egy mechanikus gond (szorulás) okán létrejött extra holtjáték is beleszólhat a fékpedál megszokott nyomáspontjába, útjába.
Nincs mit tenni, irány a szerviz. Fékkel nem szabad vacillálni, mert az valakinek fájni fog.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu