Az azbeszt hiánya miatt sípolnak a fékjeim?

2020.07.23. 10:37

Tisztelt Autódoktor!

Vettem egy 2007-es C4-et 1,4 benzines motorral a maga kis 88 paripájával. Autóvásárlás után természetesen elvittem szerelőhöz, hogy amit kell, csináljunk meg rajta, a kötelező vezérlés, olaj, szűrők stb., szervizelésen kívül is.

Az autóról ki is derült, hogy a futóművét fel kell újítani, meg axiálcsuklókat cserélni és mind a négy féket is. Habár nagy lett a végösszeg, még mindig van egy autóm ami beindul, jól irányítható és meg is áll. Aha, a megállásnál azért vannak észrevételeim. Többek közt, hogy a fékek igen erősen sípolnak, pedig már a "bekoptatáson" is túl kéne, hogy legyek. Azóta mentem az autóval nem csak városban, hanem pályán is.

Egyszer már vissza is vittem, hogy sípolnak a fékek, akkor azt mondták, hogy megcsiszolták és ez azért van mert az azbesztet már betiltották az összetevők közül. A csiszolás ellenére még mindig sípolnak a fékek enyhe lassításnál. Számla természetesen van és a szerviz állítása szerint 1 év garancia van minden kicserélt alkatrészre. Kérhetem ez esetben, hogy cseréljék ki egy új szettre a fékeket, vagy hallgassam a sípolást amíg meg nem szűnik, remélhetőleg még azelőtt, hogy elkopna az egész megint?

Úgy gondolom, egy majd félmilliós szerviz után kétségbeejtő, hogy a fékek ennyire sípolnak.

C4 tulaj

Kedves C4 tulaj!

Valóban voltak problémák a fékekre vonatkozó környezetvédelmi normák változásakor. A mai napig előfordul egy-egy széria fékbetét/fékpofa ami esetleg egy sípolósabb szériába tartozik, és van olyan is, hogy a gyártó/beszállító visszahívást rendel el a kellemetlen hang miatt.

Az alkatrészgyártók folyamatosan kísérleteznek az optimális minőségű és árfekvésű alkatrészek kifejlesztésén. (A csomagoláson igazán spórolhatnának, évente tonnaszám keletkezik a műanyag/papírhulladék a szervizekben is)

Az anyagában sípolásra hajlamos fékbetét tehát létezik, de garanciális probléma esetén először műszaki és felhasználói oldalról kell megvizsgálni az esetet. A sípoló fékbetét jelensége ugyanis a fékberendezés egyéb problémáiból (nyomás alatt maradó hidraulika, vetemedett/sérült/szoruló mechanika, stb.) a szerviz figyelmetlenségéből (kihagyott rezgéscsillapítók/ferdén beépített betétek/helytelen légtelenítés/fékfolyadék cseréjének elmulasztása, nem feltárt egyéb hibák, stb.), de a sofőr hibájából (túlterhelés/tartósan behúzva hagyott kézifék/párás helyen való tárolás miatti korrózió/mosás-hidegsokk/stb.) is származhat.

Továbbá pedig ott a betét anyagának hibája is, amire a fenti problémák jelenléte még rá is játszhat, erősítve/gyorsítva a jelenséget. Azt sem merem kijelenteni, hogy az olcsóbb betétek minden esetben sípolósabbak lennének, van néhány gyártmány, amelyik a kínálat alsó felében található, mégis meglepően tartós, csendes és puha (tehát a tárcsákat sem koptatja túlzottan).

Vigye vissza az autót a korábbi javítást elvégző műhelybe. Igen, kérheti a betét-szett cseréjét, ha többszörös visszajavítás után sem szűnik meg a probléma - és a kellemetlen hang a javítás előtt nem volt jelen. A garanciális eseteken túl egy félmilliós javításba bele kell férjen akár még a méltányossági garancia is. (Mi is jártunk így párszor. Volt, hogy a forgalmazó kártalanított bennünket, volt, hogy nem. Az ügyfél elégedettsége azonban a legfontosabb, a boldogság viszi előre a világot, ugyebár.) A nagyobb gyártók általában visszakérik a hibás/gyanús darabokat, hogy kivizsgálják az esetet a gyártásig visszamenőleg.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.