ESP fékfolyadék csere pumpálással?

2020.10.01. 10:14

Kedves Márk!

Láttam Tibi műhelye videosorozatban az ABS/ESP rendszerrel szerelt autók esetén milyen módon kell a fékfolyadékot cserélni és a minap is egy fékproblémára reagálva Ön is felhívta a figyelmet, hogy az ABS/ESP aggregát működtetésével végezhető csak el a művelet.

Nekem egy 2015-ös Mazda 3 (BM) G165 autóm van. A márkaszerviz a mai napig a hagyományos pedál-pumpálós módszert alkalmazza. (Márkatársak is erről számoltak be.) Hozzájutottam a gyári szervizdokumentációhoz, ami szintén ezt a módszert írja le. Létezhet hogy vannak kivételek és ma is gyártanak olyan autókat aminél a "hagyományos" módszert kell alkalmazni?

Vagy a márkaszerviz és a gyár is tévúton jár? Péter

Kedves Péter!

Nem hiszem, hogy a gyár tévúton járna, hacsak azt nem vesszük ide, hogy nem gyártanak már bukólámpás roadstert. A gyári leírásnál nem kell több, azt leginkább bibliaként kell forgatni, mániákus esetben be is magolni. Természetesen rengeteg szakmai kiskapu van - hiszen egy autószervizben a megjavított, hibátlanul használható autó az eladható termék. Hazudnék, ha azt állítanám, hogy nem trükköz(t)ünk ki mi is gyári rendszereket néha így, vagy úgy, ha éppen a szükséges szoftver, szerszám, vagy egyéb kütyü nem áll(t) rendelkezésre. Ez is csak olyan, mint a mesterséf munkája: sokszor kreatívnak kell lenni.

Az ESi(tronic) rendszere felkínálja a nevezett típusnál a vezérlőegység segítségével történő légtelenítési procedúrát (ekkor a szokásos aggregát-működtetés várható), de alternatívaként hozza a hagyományos módszert is, ahol előnybe helyezi a túlnyomásos módszert (itt a tartály felől alkalmazott 1 baros nyomás pumpálás nélkül kergeti át az új folyadékot a légtelenítők felé). A főfékhenger túlpumpálása a nagyon régen nem légtelenített autók kockázata: a karmantyúk/mechanika sérülése nem kizárható ha a főhenger belseje a legalsó - amúgy nem látogatott - pozíciójába kerül.

A légtelenítés szoftveres támogatottsága mindig attól függ, hogy az autó rendszere tartalmazza-e a funkciót, illetve a célműszer ilyen jellegű parancsára reagál, vagy sem. Továbbá nagyon fontos, hogy folyadékcseréről, vagy a hidraulikus rendszer megbontása utáni valós légtelenítésről van-e szó, hiszen a két metódus más-más kockázatokkal jár. Simán bele lehet esni abba a csapdába, hogy a hagyományos légtelenítés az ESP-s hidraulika összeomlását okozza (legutóbb egy Jaguarral jártunk így, szerencsére Fordként megtaláltuk a releváns ESP vezérlőt és lefuttathattuk a korrekt, támogatással járó szekvenciát). Ilyenkor a Kaland-játék-kockázat könyvsorozat jut eszembe, csak itt nincs Gyíkkirály.

Modern, digitverdához inkább mindig szoftveres úton közelítenék, de a hagyományokat sosem szabad feledni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu