Mállik a féktárcsa, mit csináljak?
Kedves Autódoktor!
Adott egy 12 éves Toyota, amire 2019. 01. hóban új első (hűtött) féktárcsák és betétek kerültek. Mivel a gyárit aranyárban mérik, a márkaszerviz ajánlott utángyártott típust (Ferodo). Ma tűnt fel, hogy gyakorlatilag köröm nagyságú “pelyhekben” hámlik a rozsda a 1,5 éves tárcsa belsejéből minden különös erőfeszítés nélkül (ujjbeggyel megpiszkálva), és tulajdonképpen belülről kifelé kezd “elkopni” a tárcsa mindkét oldalon.
A márkaszerviz szerint ne aggódjak, ez a nedvesség és a hő hatásai miatt teljesen normális, használjam egészséggel. Autószerelő ismerősöm első látásra úgy tippelte, legalább 7 éves tárcsákkal járok, nem hitte el, hogy 1,5 éve cseréltettem.
Átvertek? Gyé
Kedves Gyé!
Nem hinném, hogy átverés áldozata lenne, egy normális értékrenddel rendelkező szerelő/szerviz nem törekedik a másik fél megkárosítására, egy márkaszerviz ráadásul szigorú belső szabályok alapján teszi a dolgát. Nem írta meg, miért kerültek cserére a régi tárcsák, de valószínű azért, mert kopottak, méreten aluliak voltak.
Az új tárcsák státuszát így viszonylag könnyű kideríteni, feltéve hogy nem futott azóta az autó több tízezezer kilométert. Kérje meg autószerelő ismerősét, hogy mérje meg a tárcsák vastagságát, majd bármelyik online alkatrészkereső programban meg tudják nézni a típus és a tárcsa egyéb méretei alapján, hogy mekkora az adott alkatrész legkisebb vastagsága. Nagy valószínűség szerint újszerű/megfelelő méreteket fognak mérni.
A korrózió sajnos erős ellenfél a járművek esetében, az autó tárolási módja alapvetően meghatározza az érintettséget a témában. Láttunk három éves Hondát olyan barna futóművel és fékekkel, hogy tizenévesnek is elment volna: egy budai ingatlan kertjében tárolták, az erdő szélén és napi használós volt az autó. Évente szét kellett szednünk a fékeket, hogy biztonságos használatra alkalmas legyen a jármű.
A féktárcsák esetében ritka a bevonattal védett darab, a prémium kivitelek közt találni festett példányokat. De a magas hő, a hőingadozás, a rezonancia, majd a korrózió hamar átveszi az irányítást az alkatrészek korrodálása felett. Ha jól olvastam sorait, a tárcsák munkaterülete ép és rozsdamentes, ebből a szempontból van még bennük élet.
Ha az említett kolléga/szerviz is úgy ítéli meg, hogy a rozsdától megszabadított tárcsa biztonságos használatra alkalmas lehet, akkor érdemes a tárcsák mechanikai rozsdátlanítását elvégezni (pl. drótkefe és akár egy csavarhúzó, a hűtőbordák közötti rész tisztításához) és megfelelő maszkolás mellett egy megfelelő, fújható, hőálló, korróziógátló festékkel megvédhető a maradék fém az enyészettől. Az ecsetelés nem ajánlott a túl vastag felkent rétegek miatti kiegyensúlyozatlanság okán.
Ha azonban az esztétikai szempontokon túl, a működést befolyásoló állapot határozható meg a megtisztított tárcsák esetében, akkor csak a csere jelenthet biztos megoldást. Az említett gyártmány alapvetően jó minőségű, nem jellemző rá a problémás működés.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu