Új hengerfej, új problémák
Tisztelt Autódoktor!
Járművem egy VW Caddy 3, 2010-ből, 1.6 benzinmotorral és LPG-vel. Nagyon jó autó, szeretem is. Leginkább városban munkába járásra használom. A motor felső részét már felújítattam, mert a hűtővíz fogyott az autóból. Ez a probléma a hengerfej felújításával megszűnt, bár egyszer már utántöltést igényelt. Sajnálatos módon nagyon megemelkedett a motorolaj fogyasztása. Nagyobb gázadáskor kékes-fehéres füst is látható. Tanácsra az 5W/30 -as olajat lecseréltettem 10W/40-re, de a probléma nem szűnt meg. Alapjáraton kicsit egyenetlennek érzem az autót. A gyújtótrafót és a kábeleket lecseréltük, nincs változás. Gyertyacsere volt, figyelembe véve, hogy lpg-s az autó. Most készülök cseréltetni a lambda szondát, mert gázos használat közben ritkán kirakja a motor hibakódot, szegény keverékkel.
Van esetleg tapasztalat ezzel a motorral kapcsolatban, hogy mi lehet a gond?
Ferenc
Kedves Ferenc!
Sajnos az egyik általános probléma aktuális lehet az ön esetében is: sokat futott motor (kb. 200 000 km-től) felső felújítása után sok esetben jelentkezik a dugattyú/gyűrűk körüli problémakör. Ez akkor is előfordulhat, ha a megbontás előtt nem feltétlenül volt számottevő olajfogyasztása a motornak. Egy hengerfej felújítás közben/mellett ezért nagyon is javasolt a dugattyúk kifűzése, hogy a gyűrűk, a hengerfal, a hézagok és akár a főtengely csapágysorai is ellenőrzésre, frissítésre kerülhessenek.
Jelen esetben érdemes lenne a szokásos mechanikai méréseket elvégeztetni a motoron - kompresszió és veszteségmérés. Valamint egy emissziómérés is jól jöhet, mert a szemnek sokszor nem látható magas értékek is olaj jelenlétét mutathatják - itt az alapjárat/fordulat közötti szabványos mérések is rengeteg információt jelenthetnek. Az ősi, gyertya/égéstér ellenőrzés is javasolt: egy manapság minden műhelyben használatos endoszkóppal könnyű bekukkantani az égésterekbe: az olajlerakódásokból, vagy a teljesen fémtiszta dugattyútetőkből könnyebb össze lehet rakni a képet. Nem győzöm hangsúlyozni a kartergáz-visszavezetés alattomos hibáit sem.
A gépműhely hibája nem borítékolható, de természetesen egy rosszul sikerült szelepillesztés okozhat egyenetlen járást, ahogy egy hibás szelepszár szimmering, vagy szelepvezető forrása lehet az égéstérbe kerülő olajnak. Ezt további vizsgálatokkal lehet csak kideríteni.
A szegény keverék hatalmas veszélyforrás, főként egy kettősüzemű motor esetében. Az LPG nagyon megbízható üzemanyag és nagyon is megéri a használata: csak ajánlani tudom! Viszont a rendszer megfelelő programozása nélkül a motor - különösen a szelepek - veszélyben vannak a szegény keverékkel való üzem alatt.
Célműszeres vizsgálattal is egészítsék ki a fenti műhely-teendőket, hogy az esetleges mechanikai gondok mellett a beállításból eredő hibákat is orvosolhassák: a szonda cseréje nem feltétlenül jelent megoldást az ügyben. Sajnos ingujj-feltűrős feladatok elé néz, nélkülük csak keddi lesz a Caddy, pedig az leginkább egész hétre szólna évente 52 alkalommal.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu