Pumpálós a kuplung a Megane-ban

2020.10.18. 12:43

Tisztelt Autódoki!

Van egy 2010-es Megane Coupém, 1,6 benzin. Tavaly novemberben kuplungszett lett cserélve benne. Idén áprilisig nem is volt gond vele, de egyszer csak elkezdett levegős lenni a kuplungom. Azóta többször volt légtelenítésen, ami egy-két hétre megoldja a problémát, de utána újra visszajön a jelenség. Városi használatkor semmi, de autópályán hosszabb menet után, ha kuplungolnom kell, szinte padlóig 'esik' a pedál, némi pumpálás után újra 'fent fog'.

A kuplungszett mellett a pedál nyomáskapcsolója is ki lett cserélve már, de ez sem segített. Eddig senki nem tudja, mi és hol lehet a hiba, miért csinálja ezt. Van esetleg tippje, hogy mit érdemes ellenőrizni? Cseréltessek újra kuplungszettet (tárcsa, kinyomócsapágy, nyomáskapcsoló)?

Béla

Kedves Béla!

Ha jól sejtem, a nevezett jármű is központi kinyomócsapággyal rendelkezik, ami totál szívás, ha baj van vele. Főleg csere után nem sokkal, garanciában. Nekünk egyszer egy MG ZT V6 volt ilyen kedves és elpukkasztotta a pár napos hengerét. Akkor pár napra erősen kacsintgattam a cukrász szakma felé.

Nem hiszem, hogy a tárcsa vagy a szerkezet vacakolna, sokkal inkább hidraulikus eredetű az ügy - ezt támasztja alá a légtelenítéssel megjavuló pedál is. A lehetetlennel határos szabad szemmel, de érdemes akár kamerával is bekukkantani a kuplunghoz, legfőképpen a kinyomócsapágyhoz, hogy van-e látható nedvesség a környékén. A második fázisban ehhez nem kell kamera sem, mert a kuplungharang erősen fékfolyadékos mivolta messziről mutatja a problémát, mármint ha a kinyomócsapágy tömítettlensége okozza a rendszer folyadékvesztését, levegősödését. (Mert ez' műűűanyag...)

Ha nincs folyadékvesztés - a tartály szintje sem csökken - akkor a kuplung főhengere is hibázhat. Ez jelentkezhet szintén szivárgással - a pedáltengely felőli részen. De sajnos van olyan téma is, hogy a szivárgásmentes főhenger belül ereszt át - hasonlóan a száraz, de hibás főfékhengerhez. Ennek diagnosztizálása nem egyértelmű, sokszor csak a főhenger cseréje jelenti a tesztet, utána az erőteljes drukkolás javasolt.

Érdemes visszavinni az autót a korábbi javítást végző műhelybe, hogy a vizsgálatok elvégezhetőek legyenek. Ha száraz a kinyomócsapágy, én a főhenger irányában mozdulnék. Ha a kinyomócsapágy a gyanúsabb, a garancia talán még érvényes - forgalmazó függvénye, hogy 6 vagy 12 hónap van rá. Ha ekkor a kollégák is cukrászok lennének pár napra, kérem szóljanak, csatlakozom én is: egy Mégane formájú torta töréstesztje mindig is rejtett álmom volt, főleg puncsos Mignon 50 százalékos átfedésével.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu