Amíg melegedik, néha rángat a motor

2020.11.29. 13:04

Tisztelt Autódoktor!

Két különböző kérdéssel fordulnék önhöz! Van egy Citroen C3 Picasso 2012-es 1,6 HDI 92 Le DV6TED motoros autóm. Az autót öt éve vettem, (ez egy Franciaországból behozott autó) 61 000 km-el, és mivel bizonytalan voltam a kilométer-számláló hitelességében (habár az autó állapota is inkább alátámasztotta a kevés kilométert), a következő évben 74 000 km-nél kicseréltettem a vezérmű szíjat, és a hosszbordásszíjat is vízpumpával együtt a biztonság kedvéért. A levett szíjon viszont az látszódott, hogy szinte újszerű állapotban van, és a Citroen felirat is rajta volt mintha új lenne. Ki lett cserélve minden esetre egy INA készletre, és én úgy számoltam, hogy kb. 90 000 km után kell majd cserélni, mert nem találtam róla akkor semmi adatot.

Időközben lassan elérem a 164 000 km-t, és a szíj cseréjére kalkulált 90 000-t is, de közben találtam egy olyan adatot a neten róla, hogy ezeknél a motoroknál 180 000 km-nél van a szíjcsere ideje, amit egy kicsit sokallok! Ön szerint mikor kellene lecserélni a most fent lévő szíjakat?

A másik kérdésem pedig egy télen előjövő hibára tér ki. Két éve fordult elő először, hogy 5 fok külső hőmérséklet alatt, amikor eltűnik a kék jel a műszerfalról, ami azt jelenti ugye, hogy már 50 fok körül van a motor hőmérséklete, elkezd időszakonként rángatni a motor, és mindezt addig csinálja, míg meg nem állok, hogy felvegyem a velem utazó kollégát. Addig is ugye jár a motor, míg beszáll, és utána megszűnik a jelenség, normálisan működik. Idén januárban viszont kétszer is előfordult, hogy nem kellett megállnom és a szaggatás így is abbamarad egy idő után, de azt vettem észre, hogy beírt magának egy rejtett múló hibát, amit P2031 hibakóddal jelzett, és a kipufogógáz hőmérséklet jeladóját jelenti. Egy FAP nevű telefonos alkalmazással kiolvastam, hogy a kipufogógáz hőmérséklete állandó 149 fokot mutat hideg, és meleg motornál is.

Ezek után jobban figyeltem a regenerálásokat is, de úgy tűnik, hogy rendesen lezajlanak és a szennyeződés is kiürül a részecskeszűrőből rendesen, viszont a hőfok azóta is csak 149 fok az app szerint!

A szondát megmértem műszerrel is, igaz nem szereltem ki, csak járó motornál mértem az ellenállását, ami csökkenni kezdett a műszer szerint, ahogy melegedett a kipufogó, de érdekes, hogy leválasztott szondával is működött, és hibakódot sem dobott! Az autó jól megy, nincs semmi érzékelhető baja, napi 80 km-t hajtok bele, de aggaszt, nehogy kárt tegyen a részecskeszűrőben, ha tényleg csak egy vészhőmérsékleti jelet mutat, mert rossz a szonda, amit már rég kicseréltem volna, ha nem 50 000 Ft lenne az ára!

C3Ez

Kedves C3Ez!

Attól függetlenül, hogy nagyon is hasznosnak tartom a telefonos OBD-s alkalmazásokat, az általuk nyújtott szolgáltatásokkal és kiolvasott információkkal óvatosan kell bánni, ugyanez igaz az olcsó, esetleg koppintott, kínai diagnosztikai eszközökre is.

Sajnos alvázszámot nem kaptam - minden adatot bizalmasan kezelünk, az egyedi váz-azonosító sem jelenik meg sehol természetesen - ezért a szóban forgó autó pontos felszereltségét nem ismerhetem. Feltétlenül ellenőriztesse a járművet egy gyári szintű eszközzel is, így a regenerációk pontos menete, gyakorisága, időtartama, átlaga kiolvasható. Továbbá a hőmérséklet-szenzor működése is nyomon követhető, ezzel kapcsolatban akár egy vezetett, megfigyelhető kényszer-regeneráció is elvégezhető (ezt túl gyakran nem javasolom, de néhány alkalommal simán mehet). Egy valós regenerálás közben nem maradhat azonos a hőfok, a sikeres öntisztulás (koromból hamu) nagyjából 350-700 Celsius fokot igényel (ez az alkalmazott rendszerektől, adalékolásoktól is függ). Számos rendszer több ponton is méri a kipufogógáz hőmérsékletét, a kapcsolási rajzból jelen esetben valóban egy alkalmazott jeladót látok a Citroenjével kapcsolatban. A hőfok pontos ismerete a regeneráció egyik legfontosabb adata, a rendszer pontos, visszacsatolt információ nélkül nem üzemelhet.

A vezérlés karbantartására a belső variánsok miatt 240 000 és 180 000 kilométer a két megadott érték, melyhez 120 hónap időkorlát is társul. A ciklus rövidítésével a kockázat csökken - láttunk már 240 ezret simán teljesítő és 100 ezernél elszakadó vezérlést ennél a motorcsaládnál - de a ciklus-felezés ebben az esetben nem indokolt. Én 120-150 ezrenként cserélnék vezérlést, természetesen minden komponens megújulásával.

A rángatással kapcsolatban szintén érdemes a célműszer képernyőjén vizsgálódni - a jelenség tapasztalhatósága közben. Egy injektor hibától kezdve, szívórendszeri problémán át akár egy szenzor probléma (pl. légtömegmérő) is okozhat gondot. Azt is jó lenne látni, hogy a rángatás és a részecskeszűrő telítettsége összekapcsolható-e egymással.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu