Sárga hibalámpa egyenlő katalizátor?

2020.12.05. 12:09

Tisztelt Autódoktor!

Az alábbi hibaüzenet tárgyában kérem a segítségét: 2012-es, 120 000 km-t futott, benzines Renault Fluence tulajdonosa vagyok immár 1,5 éve. Az autó a "Check Anti Pollution System" hibaüzenetet produkálja, ugyanakkor ez a működését nem befolyásolja.

A katalizátor működése megfelelő, mindkét lambdaszonda most nyáron lett cserélve. Friss műszakival rendelkezik, az olajcsere februárban volt. Többször próbálkoztunk katalizátor tisztító folyadékkal, valamint csak prémium üzemanyaggal. A hibajelenség régóta fennáll, és a szerelővel együtt tanácstalanok vagyunk.

Ádám

Kedves Ádám!

Remélem csak véletlenül hagyta ki a leveléből a célműszerrel kiolvasott hibakódokat, és nem a műszerfal sematikus üzenetei alapján cselekedtek. Én a gyártó helyében nem az antipollutionös szöveget jeleníteném meg a képernyőn, hanem mondjuk azt, hogy: "keresse fel szervizét".

Rengeteg autóstól hallom, hogy a motorhiba-lámpa felkapcsolásakor azonnal a lambda-szonda és a katalizátor cseréjén keseregnek. Ha csak az autók kézikönyvét lapozzák fel a hibajelzés megjelenésekor, akár igazuk is lehet, mert a legtöbb gyártó hasonló tételeket említ a releváns fejezetekben.

Pedig ez nem teljesen igaz: a motorvezérlő akkor kapcsolja be a sárga hibalámpát, ha eltárolt legalább egy hibát az általa ellenőrzés alatt tartott áramkörök valamelyikében közvetett, vagy közvetlen módon. (A hibakódok kinyomtatott listája több A4-es lapot megtöltene). A hibajelzés akár el is tűnhet, ha a folyamatosan a háttérben futó önellenőrzések (OBD ciklus) során a korábban hibásnak vélt komponens jó értékeket produkál. Ekkor a jármű hibatárolóiban a probléma megmarad, de a műszerfal sárga mumusa kialszik.

A lambda-szondák és a katalizátor ellenőrzése a célműszer képernyőjén keresztül könnyen megvalósulhat, ezt egy emisszióméréssel megspékelve még pontosabb képet kaphat a keverékképzés állapotáról. A célműszeres tesztet viszont a legjobb hideg motorral kezdeni, így a katalizátor/szonda bemelegedési fázisai is nyomon követhetőek. A nyugdíjazása útjára lépett kat/szonda egyrészt belassul, másrészt csak üzemmelegen kezd el rendesen működni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.