DPF - leállíthatom regenerálás közben?

2020.12.09. 17:16

Tisztelt Autódoktor!

Bár több mint másfél évtizede gyakorlott autótulajdonos vagyok, az első dízelig csak pár hónapja sikerült eljutnom... Egy Z17DTR motoros, tehát részecskeszűrős Astra H-ról van szó, jelenleg 222 000 km-rel. A szerelőm szerint — aki Opelre szakosodott — normális, hogy ezek 300-400 km-enként regenerálnak. Bízom benne, hogy így van :) A nagy átlag nálam 300-350 km között jön ki.

Agglomerációban lakom, nagyjából 20-40 perc a Budapestre történő bejutás. Autópályán. Ez hetente 2-3 alkalommal megtörténik oda-vissza. Ezen kívül leginkább dugókkal nem agyontarkított kisvárosi forgalomban mozog az autó, a fővárosi masszív mocsárban ritkán fordul meg, inkább csak a városszéli kerületekben. Nyilván a kérdés szempontjából fontos a használat, ezért részleteztem hosszabban.

Kiolvastam itt a legtöbb kapcsolódó cikket DPF témában, két dologban azonban bizonytalan vagyok.

A regeneráció jól tetten érhető az Astránál (viselkedésben, fogyasztásban, mert hiába állítják Rüsselsheimben, visszajelző villogás nincs). Viszont 10-ből 8-szor a kertkapuban áll neki, ami kiborít. A gyári kézikönyv szerint ne állítsam le regenerálás közben, mert kinyírom a motort... Illetve hogy akár 25 percig is eltarthat. Ilyenkor jönnek a cifra szavak, irány az autópálya Budapestnek háttal, következő kijáratig dinamikus taposás (kb. 7-8 km), ott visszafordulás. Jön a füst, jön a szag, de a pillanatnyi fogyasztásjelző nem mindig “nyugszik le”, mire újra hazaérek. Ez a túra bruttó negyed óra egyébként.

Kérdéseim:

Elég-e megvárnom, amíg a füstokádást befejezi?

Tényleg mindig el kell ezt játszanom? Valóban ásom a motor sírját, ha este meló után nincs kedvem átugrani a szomszéd faluba, hanem mint minden normális ember, beállok a kapun és kihúzom a kulcsot?

Gábor

Kedves Gábor!

A vezérlőegység regisztrálja, ha egy-egy regenerálási folyamat nem zárult le megfelelően, majd a következő lehetőségnél, amikor minden körülmény optimális, újra megkísérli levinni a szemetet. Ha számos alkalommal ezek a próbálkozások is meghiúsulnak, akkor kapcsol visszajelzőt a műszerfalon (ha be van építve), majd ha továbbra sem csökken a DPF nyomáskülönbsége a kritikus határérték alá, akkor jelenik meg a hibalámpa. Ezután még mindig van egy kis idő, mielőtt a teljesítmény szándékos csökkentésével az autó szervizbe kényszeríti a tulajdonost.

Az autó lefutott kilométerei távlatában azért készüljön fel arra, hogy idővel eljöhet a DPF felújításának ideje, a regenerációk gyakorisága számos dologtól függ, melyben a felhasználási mód, valamint a motor komplex állapota is fontos szerepet játszik. A 300-400 km régebben volt 500-600 is, de a Föld forog tovább.

Ne legyen gond a lelkiismeretével, ha néha elmarad a technikai negyedóra, végülis az autó van önért. Nagyon kevesen figyelnek ennyire a műszaki dolgokra, a mérnökök az esetek többségében számolnak a felhasználók érdektelenségével, gondoljunk csak a turbós motorok visszahűtésére, melyet tömegesen hagynak el a tulajdonosok.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu