Téli akkumulátortöltés start-stoppos autóban
Üdvözlöm!
Nemrég vásároltam egy Suzuki Vitarát, 2016-os 1.6 benzin. Sajnos nem garázsos autó, és a hideg idő beálltával felmerült az akkumulátor töltés kérdése.
Nincs indítási probléma, de mivel sokszor csak rövid utakon használjuk így szeretek néha rátölteni az autóim akkumulátorára. Eddig csak öregebb autókat bütyköltem, így gondolkodás nélkül raktam fel a Lidl/Aldiban (már nem emlékszem) vásárolt csepptöltőt egy-egy hétvégi napra.
Most viszont egy kicsit elbizonytalanodtam. Itt van már start-stop rendszer, ami egy komolyabb akkumulátor felügyelettel (is) jár, és azért jóval összetettebb az egyéb elektronika is.
Tudom-tudom, sokan mondanák, hogy ez csak egy Suzuki, de azért ez már mégsem az, ami régen volt. Szóval okozhat-e gondot ennél az autónál a csepptöltő használata? Emellett egy nagyon enyhe salétromosodást látok az akkusarunál. Egyáltalán nem vészes, de engem már zavar, és szeretném letisztítani.
Okoz gondot, ha leveszem az akkusarut, vagy már illik ideiglenesen rákötni egy másik akkumulátort? Vagy még manapság sem okoz ez nagy gondot, és most is egy rövid újratanulási időszakkal kell számolni "úgy, mint régen"? :)
Laci
Kedves Laci!
Megértem az aggodalmát, az anno minden háztartásban megtalálható 100-as izzót, trafót, mókuskereket és minden egyebet is tartalmazó KGST töltők (szerintem atomerőmű-újraindításra is alkalmasak voltak) rácsíptetését nem javasolnám, az tuti.
Egy modern elektronikával felvértezett töltő azonban megoldást nyújthat a problémára, akár a saruk levétele nélküli töltésben is. Általában van rajtuk AGM opció is, ami pont a Start-stop rendszert alkalmazó járművek sajátja. Erre az akksira érdemes vigyázni, mert egy normál akkumulátorhoz képest majdnem dupla pénzt kell leszurkolni érte a boltban. Azonban az élettartamuk általában 4-6 évre tehető és az egyik jel a fáradásra pont az lesz, hogy az autó nem engedélyezi majd a motor automatikus leállítását.
Egy modern töltő folyamatosan figyeli az akkumulátort is, és annak feltöltődése esetén jelez, valamint vagy csepptöltésre áll át, vagy le is kapcsol. Az ilyen automatikával nem rendelkező egység hamar két vállra fektetne egy akkumulátort egy egynapos (túl)töltési ciklus után.
A saruk levétele természetesen a Vitaránál is lehetséges - egy nagyon lemerült akkumulátor töltése esetén már jobb lekötni az autót, habár egy négy éves akku már nem élne túl sokáig, ha teljesen lemerülne - ez a mélykisülés, ami egy új akkumulátornak is árt, és a garanciája is azonnal megszűnik.
A saruk visszarakása után az autó üzemképes lesz, de néhány funkció csak egy kis autózás után tér vissza (pl. a kormányszög érzékelője inicializálódik, addig az ESP/kormányszervó lámpája világíthat), nem beszélve az egérmozi beállításairól, az ablakok automata végállásai pedig általában az egyenként lehúz-gomb nyomvatart-felhúz-nyomvatart metódussal visszahozhatóak.
A pót-akkumulátoros, kábelcsíptetős megoldásnál fennáll a kockázat, hogy véletlenül felcseréli a pólusokat, az pedig azonnal rendbe rakna néhány elektronikát, itt extra figyelem szükséges.
Az okostöltők fel vannak készítve erre a felhasználói malőrre, ilyenkor egy visszajelzés mellett a töltés is megszakad. A telep tisztítása történhet a hagyományos módon, egy márkás modern töltőben pedig meg lehet bízni - az ön által nevezettekről nincs információm. Egy célműszerrel viszont ellenőrizhető az akkumulátor állapota, a fedélzeti BMS - Battery Management System - rengeteg adatot tárol és frissít folyamatosan.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu