2021.04.16. 10:42

Kedves Autódoktor!

Az alig több mint egyéves Citroen C4 Spacetourerem jobb hátsó féktárcsáján apró, sugárirányú repedések jelentek meg. Egy, ami közülük kicsit nagyobb, ezt a körmömmel is érzem. A repedések a féktárcsa teljes sugarában láthatók. Az autót, amint ezt a jelenséget észrevettem, azonnal elvittem az ahhoz a szalonhoz tartozó márkaszervizbe, ahol az autót vásároltuk.

Ott a következő történettel álltak elő:

"Ezek nem repedések, csak a féktárcsa kopó felületén keletkezett barázdák, amit az elektromos kézifék okoz. Mivel az elektromos rögzítőfék rögzített állapotban teljes erővel nyomja a fékpofákat a tárcsához, télen, illetve esős időben a pofák mentén lecsorgó víz korróziót okoz, ez a korrózió okozza ezeket a kopó felületen látható repedés-szerű barázdákat. A bal oldali tárcsán is van, csak kevésbé lehet látni. Ez nem veszélyes, a kocsiban most 24 ezer kilométer van, 50 ezerig teljesen biztonsággal közlekedhet ezekkel a tárcsákkal. Néhány nagyobb fékezés után ezek szépen le fognak kopni. Ha tényleg repedt lenne a tárcsa, az a fékezésnél vibrációt és elég ijesztő zajt okozna."

Az tény, hogy a fékezésnél sem érezni, sem hallani nem lehet semmit, egyelőre. Mindenesetre ettől a "magyarázattól" itt dőlt meg a bizalmam ebben a szervizben is. Volt már jó pár autóm az életemben, de ilyet még nem hallottam! Termikus repedésről, illetve anyagfáradságból keletkező repedésről viszont már igen, és mivel kékes elszíneződést nem látok a tárcsákon - bár nem vagyok szakember - én erre az utóbbira gyanakszom.

Ön mit tenne a helyemben? Valóban okozhatja ezt az elektromos rögzítőfék, vagy ahogy gyanítom, itt valami egész másról van szó? Tényleg nem veszélyes, ahogy a szervizben állítják, vagy az?

Bert

Kedves Bert!

Sajnos nem kaptam lehetőséget a szóban forgó tárcsák vizsgálatára sem fénykép alapján, sem a valóságban, így erősen hátrányból indulok. A minden leállításkor magát behúzó kézifék ultra biztonságot nyújt nem vitás, de nem nagyon vették bele a képletbe a fagyban, esőben behúzott, reggelre tárcsára fagyó/rohadó betétek jelenségét, pláne ha az ember két hónapra otthagyja a járművet valahol besatuzott kézifékkel. Nagyon sok villanykézis' autónál megfigyelhető a fékbetétek által hagyott nyom a hátsó féktárcsákon (ahogy a szerviz is írta az indoklásában), amely akár egy estés behúzás után is megjelenhet és nem is tűnik el néhány kilométeres fékezés után sem.

Ha nem bízik a szerviz által adott magyarázatban, saját akcióba kell lendülnie: Ha az autó általában sík felületen parkol, szokjon vissza a kapcsolt sebességfokozattal való rögzítésre, az automatán behúzott kézifék a behúzást követően fékpedál lenyomása mellett azonnal oldható a kapcsolóval, ennek módját tapasztalja ki, fejből nem tudom a C4 metódusát. Általában hangos visítással ágál majd a behúzatlan fékre a jármű, de talán nem alkalmaz retorziókat (ajtózárás megtagadás, esetleg pár perc múlva dacból mégis bekapcsoló rögzítőfék, stb.) A tesztet egészítse ki néhány hosszabb hétvégi kirándulással - a Kékestető nagyon szép tavasszal, és hosszú szerpentin vezet odáig. Az a cél, hogy a fék a lehető legtöbbet dolgozhasson, hadd tüntesse el azokat a betétnyomokat a tárcsáról (vigyázat, NEM a kékre égetés a cél: leveléből kiindulva szerintem tudni fogja hol a határ a rendeltetésszerű aktív fékhasználat és a színesre égetés között). Ha néhány nap múlva a nyomok eltűnni látszanak, a szerviznek volt igaza (nagy valószínűséggel így is lesz), ha azonban még hetek múlva sem válik az első féktárcsákhoz hasonlatos, homogén felületté a betétek által használt rész, még akad egy feladat, ha tényleg a végére akar járni az ügynek.

A garanciális autó megbontása a garancia elvesztését jelentheti, ezt jó fejben tartani. A hátsó féktárcsák minimális felszabályozása nélkül azonban nem nagyon juthat el a válaszokhoz, attól tartok. Egy hozzáértő esztergályossal vizsgáltassa meg a tárcsákat: itt a méretek, a felületek, a mérhető ütés is alapvető információkat hordoznak. Minimális szabályoztatás után már láthatóvá válhat a válasz. Ekkor még mindig lehet profi repedésvizsgálatra vinni a munkadarabokat, vagy a tárcsa nem kopó részén jelzéseket kell hagyni és tovább használni azokat az autón: ha a jelzés mentén jelentkezik ismét a kifogásolt barázda, az bizonyíthatja a jelenlegi feltételezését.

A fenti lépések nyilván kifogásolhatóak és támadhatóak, de azt hiszem ennél jobban nem lehet körbejárni a témát. Nyilván a két új tárcsa beépítése is opció, majd a két régin elvégezhető a mérés/vizsgálat, de fontos lenne látni a tárcsák további viselkedését. Elsődlegesen nem hiszem, hogy veszélyben lenne a meglévő tárcsák további használatával, de mint írtam az első mondatban: én csak levelezőn folytam bele az ügybe.

Tudom, hogy az önvezetés és a felhasználó egyre nagyobb mértékű kivonása a divat és a cél az autózás jövőjét illetően. Én, kis vacak maradiként inkább megtanítanám az tulajdonost az autója működésének ismeretére és tudatos, felelősséggel járó használatára - ahogy az elmúlt száz évben is történt eleink életében. De a világ nagyon nem ebbe az utcába fordult a nagy virtuális kereszteződésben, ezt maguk az autók (és a rendszer által "kinevelt" felhasználók) bizonyítják a legjobban.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu