Mennyit kell az autónak elbírni?

2021.05.24. 10:12

Üdv Doki,

Kérdésem tárgya lehet, hogy inkább Stump Bandira tartozna (neki nem találtam elérhetőséget), illetve belelóg némileg az autójogász témába is, de első körben itt érdeklődnék. Amennyiben mégsem éreznéd magad illetékesnek a témában, kérlek passzold tovább, vagy esetleg egy közös választ is megköszönnék.

Hátsó felfüggesztés, teleszkóp, gátló... nem sokat értek hozzájuk, azt tudom róluk, hogy vannak. Mennyit kellene ezeknek bírniuk? És itt nem az idő vasfogára értem a "mennyit", hanem súlyügyileg. Elképzelhető, hogy beül két ember elölre (100 kg körüliek), illetve hátra is szintén ekkora melákok kerülnének (és a csomagtartó üres!), majd az autó hátulja úgy leül, mint az iszap. Kerékjárat és gumi között alig marad távolság, menet közben pedig az úton úgy visszaüt a teleszkóp kisebb úthibáknál is, hogy azt várom, mikor üti át a karosszériát. Tegnap a csomagtartóban vittem a négy nyári gumit cserére, hátul ült a két lányom némi bevásárlás kíséretében, de a helyzet hasonló volt. Amikor kiszálltak és kivettem a gumikat is, érezhetően megkönnyebbült az autó. Mi lehet a gond és a megoldás?

Ja, és a lényeget a végére hagytam: 2.5 éves Suzuki SX4 S-Crossról van szó (2018. októberi, 1.4T, nem Allgrip-es), szakszervizben rendszeresen szervizelt, 23 000 km futásteljesítmény, nem sérült, főleg gyorsforgalmi úton (8-as) és faluba vezető bekötőúton (2km) használva. Nem szoktam sok cuccot vinni benne, öt emberrel+csomagok nem is próbálkoztam soha, általában két ember (elől) szokott utazni rövidebb távokra.

Igazából nem is tudom, hogy ezt a kérdés szakszervizben egyáltalán feltehetem-e? Vagyis ha arra hivatkoznék, hogy nem felel meg a hátsó felfüggesztés teherbírása a számomra, és csináljanak vele valamit. És ha azt mondják, hogy ez gyárilag ilyen (márpedig azt fogják!), én pedig a saját költségemen kicseréltetem (nem márkaszervizben), akkor elveszíteném-e a még 1.5 évig fennálló garanciát?

Egy a lényeg: ez a konstrukció így elég gáz. Mi van ha négy termetes ember (+gyerek középen) tele csomagtartóval próbál közlekedni? Szikrát hányok hátul, mint Hamilton? Amennyiben tudtok erre nekem választ adni (akár pro, akár kontra), azt megköszönném! Addig nem szeretném a márkaszervizt sem felkeresni ebben az ügyben, amíg valamiféle kapaszkodóval nem rendelkezem.

Bálint

Kedves Bálint!

Bandi valóban jó volna ebben a témában is - a mérnökök már csak ilyenek - viszont sajnos évek óta nem a TC csapatában játszik, de ha valamilyen rendezvényen összefutsz vele, tuti szívesen segít, nagyon jó arc.

A szakszámítások hiányát én a villáskulcsaim méretével igyekszem kompenzálni - eddig a negyvenkettes a legnagyobb, egyszer megmutatom, szem nem marad szárazon.

A Suzuki SX4 méretű, kategóriájú autók teherbírása nagyságrendileg 450-500 Kg körül lehet (a forgalmiban pontosan meg lehet nézni) (F.1-G). Az általad leírt terhelésre viszont lehet, hogy kevés lesz a megvásárolt jármű a jelenlegi állapotában (is).

Ha a négyszáz kilónyi embert és a bevásárlást is beletesszük a képletbe, sajnos elég valószínűen a hátsó sárfogó gumik (ha lennének a mostani autókon) kopására lehet számítani, főleg egy hullámosabb útszakaszon. Az SX4 hangolásánál a tervezők inkább a kényelemre, mint a nagy teherbírásra tették a hangsúlyt véleményem szerint. Hozzá kell tennem, nem volt dolgom még ilyen járművel, érdemes visszaolvasni a releváns teszteket, hátha lesz ott ilyen témájú megjegyzés, észrevétel.

Az autó hasmagasságát és terhelhetőségét elsősorban az alkalmazott rugók határozzák meg, kiszámítható működésüket pedig a hozzájuk illesztett karakterisztikájú lengéscsillapítók segítik. Ezek cseréjével a leírt probléma egyik részről megoldható lenne, azonban így az üresen közlekedő autó viselkedése is megváltozna, illetve kicsit visszaköszönne a 70-es 80-as évek emelt seggű autó divatja, valamint a kemény far pattogása is sokat elvenne a komfortos vezethetőségből.

Hasonló problémakör megoldására születtek a manuális vagy automata üzemmódon működő hasmagasság-tartó rendszerek, de ezek költséges dolgoknak számítottak már harminc éve is. Nem hiszem, hogy műszaki hibáról lenne szó, ezt eldöntendő érdemes lenne beülni egy, a szalonban álló identikus járműbe családostól.

Műszaki hibát jelentene a rugók törése/gyengülése, vagy a lengéscsillapítók szivárgása: szerencsére mindkettő könnyen vizsgálható, a csillapítók karakterisztikája pedig egy padi méréssel pár percen belül megoldható. Kecske und káposzta megoldásnak gyors kivitelben a hátsó rugók megsegítésére egy légrugó-párost lehetne beépíteni, melyek felfújásával/leeresztésével talán megfelelő kompromisszum születhetne.

A garancia kérdése aktuális, az erősített/magasított alkatrészek beépítése módosításnak számít, valószínűleg ilyen passzus szerepel a garanciális leírásban, attól tartok negatív előjellel. A légrugó már más tészta, hiszen gyári alkatrészek nem kerülnek kiszerelésre/cserére.

Én felkeresném a márkaszervizt, biztos vagyok benne, hogy konstruktívan állnak majd a dologhoz vizsgálat és megbeszélés tárgyában is. A rugók/lengéscsillapítók élettartama hosszú, ha a csillapítók nem is, de a rugók sok esetben valóban élettartam-alkatrésznek nevezhetők. A csillapítókra némely gyártó 60-80 ezer kilométeres csere-javaslatot fogalmaz meg, de nem ritka, hogy a 200 000 kilométeres szerviznél is a gyári csillapítók vannak az autók alatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.