Szörcsög a klíma a C-Maxban
Kedves Doki!
A páromnak van egy 2006-os Ford C-Max 1,6i járműve. Ma mesélte, hogy nem hűt a klíma. A munkahelye nincs messze (kb. 18 km), ahonnan a mostani melegben bekapcsolt klímával szeretett volna hazajönni, de csak "szörcsögést" hallott, és úgy érezte, nem hűt a klíma. Egyből kipróbáltam én is, miután hazatért.
A leghidegebb fokozaton (LO) és max. ventiláció mellett éreztem "hűvöset" (igaz, a kocsi a ház előtt állt, és csak max. két percig járattam), de nem volt az az érzésem, hogy na, jó ez... Tudom, ebben a korban vannak bőven gondok az ilyen autóval. Két éve vettük, és akkor volt feltöltve a klímája utoljára. Minden évszakban szoktam járatni a klímát (tél, tavasz, nyár-pláne, ősz).
Az autóban dupla digitális kijelző van - oldalanként szabályozható (elvileg). Mindkét oldal LO állásban volt. Jó gondolat, hogy valahol szivároghat a rendszer (talán kavicsfelverődés miatt kilyukadhatott a hűtő)? Mert pontosan két nappal a jelenség előtt használtam az autót - és persze a klímát -, nem volt vele baj.
Péter
Kedves Péter!
Remélhetőleg a legutóbbi klímatöltésnél UV-adalékot is tettek a rendszerbe. Ez olyan szükséges rossz, mert az autó- és alkatrészgyártók összeráncolt homlokkal néznek az adalék miatt (és a garancia is sok esetben elbukik a plusz anyag okán), de nélküle sokkal nagyobb mennyiségű klíma-hűtőközeg távozna a sztratoszféra felé, hiszen a klímák szivárgásának okait sokkal könnyebb megtalálni, ha meg van festve a szökés helye.
Én még emlékszem a kilencvenes évek közepén végzett hősies szivárgáskeresésre, amikor a részlegesen lebontott műszerfalak alatt fekvő szerelők fújták a szappanos vizet, hátha mutatkozik az elpárologtató hibája. Ezt a módszert gyorsan megkerüli a kontrasztanyagos megoldás.
A szörcsögő/sziszegő hang olyan rendszereknél engedhető meg - akkor is csak leállítás után hallható általában - ahol nem tágulószelepet, hanem a sokkal egyszerűbb kivitelű kapilláris csöves megoldást alkalmaz a gyártó, ez utóbbi az ön Fordjánál nem aktuális. A szörcsögés és a lecsökkent hűtési hatásfok tehát a szerviz felkeresését jelenti, ahol először a működési nyomások megfigyelése, majd a szivárgás helyének megállapítása lesz a teendő.
Egy új autó is elveszítheti a klíma töltetének nagyjából tíz százalékát évente anélkül, hogy nyoma legyen, és még hibának sem lehet nevezni. Tehát egy ötéves autónál már jelentkezhet a "volt ez már hidegebb is" érzés, amit nem a klímaváltozásra kell fogni, azaz mégis, de csak a lokális - jelen esetben a fedélzeti - klímára.
A nevezett típus is szenved a kondenzátor (alias klímahűtő) meghibásodásától, ami nem csoda, hiszen ez az elsődleges védvonal az autó orrában a bogarak, kövek, csapadék, sós latyak ellen. Továbbá a kompresszor csövei is hajlamosak a repedésre, sőt maga a kompresszor is szivároghat - amelynek kontrasztanyagos elszíneződése nem mindig mutatkozik, csak a hajtott oldal lebontása után. A lecsökkent hűtőközeggel működő duplazónás klímák néha hozzák a kísérteties jelenséget, amikor az egyik oldal még képes hideget lehelni magából, a másik pedig már csak a külső - melegnek érezhető - áramlatokat tudja a rácsok felé terelni.
A hétvégi Parkoló Parádé Doki-sátrában a klímás nyűgökről is lehet majd beszélgetni, de gyakorlatilag minden jöhet, ami kerekeken gurul (talicskára lesz nálam WD40).
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Köszönjük, hogy idén ennyire eljöttetek a Parkoló Parádéra!
2025-ben újra találkozunk!
Ilyen volt a Parkoló Parádé
- Vannak még tartalékok a V8-ban?
- Alkalomhoz illő előadással készülünk az idei utolsó, nyárzáró 44. Parkoló Parádéra, amit a V8 jegyében tartunk!
- Amikor az amerikai autók szeretetéből kinő egy háromnapos fesztivál a strandon
- Napsütés, strand, buli, koncertek és mindenfelé hatalmas V8-as motorok. Ilyen egy American Motors on the Beach fesztivál.